12 sjove billeder der forklarer proteinsituationen

Nicos erfaringer med juicekuren
februar 23, 2017
Husker du at komme udenfor og få en dosis sund solskin?
marts 1, 2017
Når man begynder at spise plantebaseret, finder man ud af, hvor nemt det er at få nok protein fra sin kost. Men for folk som ikke er plantebaseret eller har læst korrekt op på data omkring protein, vil det muligvis skabe forvirring. Mange mennesker, unge som gamle, tror nemlig, at animalske produkter er det samme som protein, hvilket er meget humoristisk, da protein findes i alle frugter og grøntsager. Ja, selv kartofler indeholder protein. Vi vil prøve at forklare proteinsituationen gennem nogle sjove billeder.

Patrick Baboumian, som I kan se til højre på billedet, er en 100 % plantebaseret vægtløfter, som stiller op i ”Verdens Stærkeste Mand”-konkurrencer. Han har slået 3 verdensrekorder og regnes for at være en af verdens stærkeste mænd. Protein ain’t no problem for this guy – bare se størrelsen på hans overarm.


Hvis man undersøger nogle af jordens største dyrs kost, vil man også her se, at protein ikke er et problem. Det er ingen sag for plantespisende dyr at have muskelmasse og en dermed en god fysik. Bare se på elefanter, næsehorn, gorillaer og giraffer. Deres kost består udelukkende af mad, de kan finde på træer eller som vokser på jorden. Man kan jo også stille sig selv spørgsmålet: Hvor får kødædende dyr deres protein fra? De får dem fra at spise dyr som får deres proteiner fra planter, for der er en grund til, at kødædende dyr ikke spiser andre kødædende dyr. De ville nemlig ikke få nok vitaminer, mineraler og protein, hvis sidst beskrevne scenarie var tilfældet.


I dyreriget har dyrene ikke brug for smarte App’s til at finde ud af og holde øje med, om de har husket at spise nok protein. Dyr er (intuitivt) gode til at spise deres sande kost, og for dem handler det om at spise sig mætte. Spiser du dig mæt, har du også opnået dit protein-behov. Er du aktiv og har brug for mere protein? Ja, så spiser du mere mad, og imødekommer på den måde dit højere behov for protein.


Lad Buzz Lightyear slå det fast endnu engang! Der findes proteiner i alt – ærter, broccoli, asparges, grønkål, brød, bønner, ris, nødder og meget, meget mere. Hvis du er nervøs for at begynde på en plantebaseret kost på grund af usikkerhed om proteiner og deres herkomst – så pak din usikkerhed væk. Det er nærmest umuligt ikke at få proteiner, hvis bare du spiser nok mad.


Er du ikke helt overbevist, så lad os tage et nærmere kig på ærter. Grønne og kogte ærter består af 22 % protein (6 gr. pr. 100gr.), og indeholder alle de aminosyrer som menneskekroppen har behov for. Derudover er ærter pakket med vitaminer, mineraler og indeholder kulhydrat, der er menneskets første prioritet som brændstof. Faktisk indeholder ærter også fedtstofferne Omega 3 og 6. Konklusionen må derfor være: Det er nemt at få protein gennem plantebaseret kost, uden at du ryger i risikogruppen for at få for højt kolesteroltal.


 

Hvad får du så ud af at ændre din kost til at være plantebaseret? Med proteiner fra planter vil du blive fit og slank. Du vil måske få spørgsmålet: ”Hvor får du dine proteiner fra?” fra alle typer mennesker – også dem som ikke engang går synderligt op i sundhed og kost. Det er ironisk, at de lande som spiser mest protein og flest produkter fra dyr, er de lande, hvis befolkning har størst problemer med deres vægt og helbred. Hvis protein var det samme som at være fit og stærk, burde alle mennesker i Vesten så ikke ligne Arnold (i sine unge dage)?


Som plantebaseret får serveret spørgsmålet omkring protein mindst 1000 gange. Selvom folk omkring en kan undre sig over, hvordan man får protein eller ligefrem være bange for, at man får for lidt af slagsen, er der ingen, der spiser den rette mængde mad, som er blevet indlagt med sygdommen ”For få proteiner”. Dette er også selvom vores hospitaler er overfyldte med folk, der døjer med forhøjet kolesterol og hjerteproblemer.


Lad os vende tilbage til Patrick Baboumian, som elsker at lave sjov med myten om, at en plantebaseret person ikke får nok protein. ”Følelsen af at blive veganer for at komme i proteinunderskud, for så bagefter at slå 3 verdensrekorder.” – Ja, det må være hårdt at se sandheden i øjnene og indse, at man som atlet kan præstere bedre på en plantebaseret kost.


Hvis en person ofte spiser McDonald’s-mad, er det et resultat af, at vi lever i et samfund, der har accepteret dét som værende okay. Det går hånd i hånd med, at man forbinder kød med proteiner, og at man tror, at proteiner er svaret på fint og sund mad. Siger man dog, at man er 100 % plantebaseret, kommer alle spørgsmålene rullende. Som billedet ovenfor illustrerer, vil man få mere protein, hvis man spiser en Peanut Butter & Jelly-sandwich, end hvis man gnasker en klassisk hamburger i sig fra McDonald’s. Derudover skal man huske på alle de vitaminer, mineraler og fibre som en kost baseret på kød faktisk mangler.


Billedet ovenfor viser den klassiske joke, der går på, hvad folk tror om mennesker, der spiser plantebaseret i forhold til, hvad virkeligheden er for folk, som spiser plantebaseret. Som man kan læse i denne artikel og i mange andre Earthlete-artikler, skal fokus væk fra proteinerne. Når man har levet som plantebaseret i et stykke tid, begynder man at se kødspiserne som ”zombier”, da de kun snakker om kød og proteiner.


Der er kun én ting at gøre, når du får spørgsmålet om proteiner. Langsomt rul øjnene opad, indtil personen kan se dig vende det hvide ud af øjnene, og helt pædagogisk fortælle personen, at kødet ikke har patent på protein, men at man faktisk kan finde proteiner i alt. Du kan så begynde at spørge ind til, om vedkommende har en idé om, hvor man får de forskellige vitaminer, mineraler og fibre fra. Undersøgelser viser, at gennemsnitspersonen er i vitamin, mineral og især – fiberunderskud, da folk ofte glemmer at spise deres grøntsager.