5 nye og rene muskelopbyggende fødevarer til atleten

Alle som har forstand på sundhed kender til quinoa, tempeh, chia, hemp. Grunden til at vi kender til disse fødevarer, er fordi at de er en utrolig god plantebaseret proteinkilde. De er pakket med store mængder af alle de aminosyrer, som din krop behøver for at blive stærk og pumpet.

Selvom disse naturlige fødevarer er perfekte for den menneskelig krop, så skal du ikke kun være afhængig af én, to eller tre proteinkilder af plantebaserede proteiner, men du skal spise varieret! Variation er livets krydderi, og det gør det langt sjovere at spise og træne, hvis man prøver noget nyt.

Plantebaserede proteiner er mere end nok, og de er tilgængelige overalt. Du behøver ikke at bekymre dig om at kombinere din kost på alle mulige måder, da din krop effektivt kan benytte alle former for proteiner. Visse fødevarer indeholder dog flere muskel-venlige proteinkilder end andre, men mange fødevarer bidrager stadig til muskelmasse og hjælper din krop med at opbygge muskler naturligt, selvom de ikke er sindssygt høje i deres proteinindhold.

Proteiner er vigtige, de er vigtige byggesten i vores krop og fundament for et godt liv, især for at restituere kroppen. Men når det kommer til opbygning af muskler har din krop også brug for kvalitets-kulhydrater, grønsager – altså fødevarer som er pakket og proppet med forskellige vitaminer og mineraler. Dette er lige så vigtigt for at skabe en naturlig, slank og muskuløs krop.

Tjek disse 5 muskel-opbyggende fødevarer til atleter, sportsudøvere, motionister eller bare dig, der gerne vil forkæle din krop med sundhed. Disse fødevarer er alle med til at tilfredsstille dig og give dig en muskuløs krop!

coconut1

1. Kokosnødden kan man kalde for magisk mad, fordi den har tilpas mængde fedt, smager godt og er fyldt med alle de vigtige vitaminer og mineraler. Kokos er rigtig høj i laurinsyre, som er kendt for sin antivirale, antibakterielle og svampedræbende virkning. Fedtet i kokosnødden er en mellemlang triglyceridfedtstofskæde, som har højt energiniveau, og som er nemmere at forbrænde end andre fedtstoffer. Kokosnødden er rigtig god for din lever, og da leveren er et vigtigt organ til at lave fedt om til energi og forbedre dit stofskifte, kan det bidrage til at skabe flere muskler på en naturlig måde. Kokosnødden er også høj i fiber, som er vigtigt for fordøjelsen, og vil gøre dig mindre oppustet, få mere energi og hjælpe dig med at få den ”six-pack” frem!
For at opnå alle disse ting skal du bare lave mad med kokosmel, revet kokosnød, kokosmælk og frisk kokoskød – i kokosmel er der endda højt proteinindhold, med 7 g pr. 30 gram!

Green-Beans

2. Grønne bønner får ikke nok opmærksomhed. Teknisk set er grønne bønner mere som en grøntsag end en bønne på grund af deres høje proteinindhold og lave indhold af kulhydrater mens de stadig er rige på fibre. Med 4 gram protein pr 60 gram og kun 4 gram kulhydrater (3 gram, der er fibre) kan man stadig få stor mæthedsfornemmelse, selvom den grønne bønne er lav i stivelse. Derudover er den let fordøjelig og forbedrer din muskelmasse naturligt. Grønne bønner er også fedtfrie, meget fyldige og lækre i forskellige madretter.

Sweet Potatoes

3. Sweet potatoes eller sødkartofler er et af de mest rekommanderede madvarer til bodybuilders på grund af, at kulhydraterne i dem er af højeste kvalitet, man kan få. Sødkartofler er helt unikke, fordi de nedsætter dit blodsukker og de skulle nedsætte din ”body mass index”. Fra kartoflens kulhydrater får man rigtig meget energi, som er med til at forbedre din træning, og derudover hjælper det med at forbedre muskel-glykogen, som hjælper dig med at få naturlige, stærke muskler.

oats

4. Havre, eller som de fleste kender det havregryn, er endnu en kulhydrat og muskel-opbyggende madvare. Der er utroligt meget protein i det, og for hver 60 gram havre er der 7 gram protein. Derudover er havre højt i jern, magnesium og kalium, men også lav i fedtindhold. Den har også utrolig meget fiber i sig som beta-glukan, og det er kendt for at brænde kalorier af og for at have god effekt på dit kolesteroltal. Det bedste ved havregryn er også, at det er utroligt nemt at få ind i kosten, da mange kender til det og bare spiser det som grød eller med plantemælk på.

Kale

5. Forskellige grønne blade, som f.eks. grønkål og spinat, er faktisk rigtig vigtigt, hvis man vil have sunde og stærke muskler. Disse grønne vidundere holder din krop renset og fri for toksiner, som ikke er særlig godt for kroppen eller muskler. De er også en fantastisk måde at få fibre og klorofyl til at holde antallet af røde og hvide blodlegemer højt. Sidst, men ikke mindst er de fyldt med jern, magnesium og faktisk rigtig meget protein.


Oversæt af Casper Bilton
http://www.onegreenplanet.org/natural-health/new-and-clean-muscle-building-foods-for-the-vegan-athlete/

Casper