Daniels egne tips til plantebaseret træning

Daniel gik fra overvægtig vegetar til veltrænet veganer
oktober 25, 2016
Den plantebaserede vej medførte livsglæde og overskud for Ingibjørg
november 20, 2016
14608065_10154054971668269_510825429_nI denne uge følger vi op på historien om Daniel, der opnåede sin drømmekrop ved at sætte fokus på sin træning og skifte til en plantebaseret kost. I det følgende fortæller han, hvordan han trænede – og hvor hårdt! Læs med for god inspiration.

Mine sessioner varede kun 45-60 minutter. Jeg havde fokus på at få pulsen op! De bestod ad et mix af cardiotræning, HIIT og intervaltræning med vægte 5 gange om ugen. Det hjalp at sessionerne var korte, fordi jeg har en travl hverdag.

Jeg justerede min dagsrytme, så jeg kunne træne om morgenen. Jeg oplever, at det ofte er et pludseligt opstået socialt arrangement, eller den træthed, man kan føle efter arbejde, der gør at man ikke kommer af sted til træningscenteret. Det problem kom jeg udover ved at lægge træningen om morgenen – så var det allerede overstået.

Mange mennesker vil modsætte sig dette og sige, at de enten er et A- eller B-menneske. Det tror jeg ikke på! Det er et valg – og undskyldninger er der for mange af. Efter en uge eller to havde jeg vænnet mig til at stå op om morgenen – og var naturligt træt om aftenen. Efter det oplevede jeg i stedet en fed følelse af at være
helt i kontrol over min egen hverdag.

14923910_10154125979213269_2004626155_oMit første mål var at tabe mig, men jeg ville også gerne bygge muskelmasse. Til dette vil jeg helt klart anbefale almindelig kontrolleret styrketræning, indtil man er stærk nok til Crossfit. Crossfit var for mig en utrolig fed træning, men er man ikke stærk nok, får man lettere skader.

Hvis du vil opnå dine egne mål
Om du er veganer, vegetar eller alt-spisende – få dig en personlig træner.
Det virker – Punktum!
 Uanset hvilket niveau du er på, vil du lære noget nyt. Træning er vigtig, men det er kun 10% af målet til succes. Kosten er de sidste 90%, og det er her, jeg mener, at de fleste fejler.

Når man hyrer en personlig træner, betaler man først og fremmest for forpligtigelse – en person, der holder dig ansvarlig for dine mål. Find en træner, som inspirerer dig, og som du har god kemi med.
Er du plantebaseret, er det en god ide at finde en træner, som ved noget om plantebaseret kost – og som muligvis selv lever efter principperne. Det hjalp mig at have en, der holdt mig i stram snor i forhold til min kost – og som gav mig en følelse af dårlig samvittighed, hvis jeg ikke fulgte ”reglerne”. ”


Fortalt af Daniel Lillesøe
Redigeret af Amalie Mauritzen & Casper Bilton