“Du må spise alle de æg, du vil” – men er det nu en god idé?

“Du må spise alle de æg, du vil”… – ganske sandt. Artikler som denne får hurtigt ben at gå på. Æg menes her at være frikendt for at øge risikoen for hjertekarsygdom, så vi kan faktisk bare spise løs. 2-3-4 æg dagligt eller hvad vi nu måtte finde passende. Der er bare så mange andre ting, der ville være bedre at spise.

Skrevet af klinisk diætist Maria Felding, april 22 2017, som modsvar til dr.dk artiklen: Du må spise alle de æg, du vil

Først og fremmest – ingen bestemmer, hvad vi skal spise, så ja, alle MÅ da spise præcis det antal æg, dåsecolaer, broccolibuketter og alt andet, de har lyst til. Det har aldrig været forbudt at spise æg.

Anbefalingen fra Fødevarestyrelsen er dog stadig at begrænse indtaget til max 1 æg dagligt – hvis du vel at mærke ikke har problemer med kolesteroltallet i forvejen (1). Og his du i øvrigt lever op til anbefalingerne (hvilket vi ikke er gode til).

I artiklen hævdes, at det er en “myte”, at æg skulle være dårligt for kolesteroltallet. Ikke underligt, at folk stadig er forvirrede omkring, hvorvidt de bør spise æg eller ej. Men det relevante og dét, man bør spørge om er – dårligt i forhold til hvad? Og for hvem?

Ægs indflydelse på kolesteroltallet har været debatteret længe. Flere studier har vist, at op til 7 æg ugentligt ikke udgør en risiko for hjertekarsygdom (2). Eller rettere – en yderligere risiko. At sidestille dét med at æg så ingen risiko udgør, er en smule unuanceret i min optik. Det betyder snarere, at en vestlig kost er en risiko i sig selv, og at æg måske ikke gør den værre. Så længe, man ikke spiser mere end 7 æg ugentligt vel at mærke. Med tanke på, at 2 millioner danskere allerede har forhøjet LDL-kolesterol og at hver 4. dør af hjertekarsygdom, så er det måske ikke det bedste argument for, at vi roligt kan spise løs af æg. I lyset heraf synes det mere relevant at anbefale befolkningen at lægge vægt på de fødevarer, der kan hjælpe med at sænke kolesteroltallet – frem for at opfordre folk til at spise mere af en fødevare, der måske/måske ikke hæver det yderligere. Og har man (endnu) ikke forhøjet kolesterol – så er dette ikke mindre vigtigt.

I praksis handler det dog aldrig om én enkelt fødevare. Det handler om hele kosten – og om, hvad du ville bytte ud for at få plads til (flere) æg. Plejer du at spise hvid brød m. ost og smør til morgenmad, er æg måske ikke et dårligt alternativ. Men det er en anden sag, hvis det er havregryn m. frugt og nødder du ville bytte ud. Ikke mindst fordi fuldkorn, nødder og frugt er rige på kostfibre, der i sig selv kan sænke kolesteroltallet og nedsætte sygdomsrisikoen, men også fordi vi direkte bliver anbefalet at spise disse fødevarer – og med god grund.


Er æg så sunde eller ej? I artiklen lyder æg jo nærmest som en vidunderfødevare, da de er “fyldt med proteiner og ingen sukker eller kulhydrater”.
Der er jo ingen officiel definition på, hvad en “sund fødevare” er, men jeg ser nu stadig dette argument som misvisende. Jeg har i hvert fald svært ved at se indholdet af protein og manglen på kulhydrater som noget positivt. Er bacon så også “sundt”?

Alene det, at kulhydrater skulle være noget negativt, giver slet ingen mening. Så ville både bælgfrugter, nødder, frugt, grønt og fuldkorn være usunde, da de fra naturens side er rige på kulhydrat. Fem fødevaregrupper, der i modsætning til æg hver og én direkte anbefales at indtage hver dag – af Fødevarestyrelsen såvel som af WHO (3,4,5).

Artiklens udtalelser handler i øvrigt udelukkende om ægs relation til kolesterol. Problemet herved er, at kolesteroltallet ikke er det eneste, der er relevant at se på, når man taler om fødevarer og sundhed. Det kræver et mere helhedsorienteret billede, hvor andre faktorer såsom ægs påvirkning på insulinsensitivitet, mikrobiota, inflammation og andre vigtige faktorer også vurderes. Vil flere æg i kosten virke positivt her? Næppe, da æg hverken indeholder fx. kostfibre, antioxidanter eller omega-3 i nævneværdig grad. Men igen – det kommer jo an på, hvad man spiser mindre af for at få plads til æggene. Alt er jo relativt.

Dernæst ser den med ”1 æg om dagen udgør ikke yderligere risiko for hjertekarsygdom” ikke ud til at gælde, hvis man har diabetes (6,7). Hvilket over 320.000 danskere er diagnosticeret med.

Æg er rigtigt nok en rig kilde til vitaminer og mineraler. Men dette er heller ikke et argument, jeg ville bruge, da danskerne generelt er dækket fint ind. Hvad vi ikke får nok af, er kostfibre, fuldkorn, frugt, grønt osv.

Så ja, vi kan bestemt spise alle de æg, vi har lyst till. Men jeg ville ikke anbefale at øge indtaget baseret på denne artikel. Min definition af en sund fødevare (/en fødevare, jeg vil spise mere af) kræver i hvert fald lidt mere, end at den muligvis ikke øger (en i forvejen høj) sygdomsrisiko yderligere – og dette kun såfremt man ikke spiser for meget af den og i øvrigt spiser varieret. Men det er måske bare mig.


(1) http://altomkost.dk/fakta/mad-og-drikke/foedevarer/aeg/
(2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23295181
(3) http://altomkost.dk/deofficielleanbefalingertilensundliv…/…/
(4) http://altomkost.dk/…/nyh…/noedder-saetter-smag-paa-din-mad/
(5) http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs394/en/
(6) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10217054
(7)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/articles/17179903/

DR artikel her:
https://www.dr.dk/m…/artikel/du-maa-spise-alle-de-aeg-du-vil


Skrevet af Klinisk Diætist Maria Felding
Original post fra Facebook: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1274039135984833&id=698814000174019&substory_index=0