En flot krop skal ikke være målet

Bombastisk Blåbær Smoothie
august 14, 2016
Svært at gå 100% plantebaseret? Her er 3 gode måder at starte ud på
august 24, 2016
Dit mål og motivation skal være sundhed – ikke kun en flot krop! En af de største grunde bag beslutningen om at begynde at træne og gå på diæter er, at man har et ønske om at få en slank og attraktiv krop. Det er meget naturligt, at man gerne vil se godt ud – og at det skal gå lynhurtigt, når man først har besluttet sig for at foretage en ændring. Vi kan lige så godt indrømme det: Det har stor betydning for os, at andre synes om vores udseende.

Men lysten til at se ekstra godt ud har også dårlige sider. I værste tilfælde kan det ende ud i spiseforstyrrelser og i overtræning, hvor man kan få overbelastningsskader. Derfor bliver vi nødt til at tænke anderledes omkring kropsbilleder – og lægge fokus et andet sted. Selvom det måske er sværere, end det lyder, så bliver man altså nødt til at skubbe sin drømmekrops-fantasi en smule væk og i stedet gribe hverdagen an på en anden og mere positiv måde.

Du tænker måske nu, at hvis man ikke skal fokusere på at have en flot krop – hvorfor skal man så overhovedet træne? Svaret er helt simpelt: Du skal ville træne for at opnå en sund og velfungerede krop. Det er dokumenteret, at dem som træner er sundere end dem, som ikke træner. Løb, styrketræning eller sport hjælper din krop til at være gladere og have mere energi. Træning styrker dine muskler, knogler og blodomløb, så du på længere sigt får en stærk krop, som kan klare dig igennem livet. Mange finder også en enorm glæde ved træning. Og finder det sjovt at se, hvor langt de kan få deres krop til at gå.

Fokuseres der alt for meget på at træne for en bedre fysik, fristes man måske til steroider. Det er et stort problem indenfor sports- og styrketræningsverden. Dette kan ses som et tegn på, at især mænd prøver at jagte den perfekte krop ved hjælp af smutveje. Men hvis man skubber sit fokus hen på sundhed, falder steroider ikke ind i billedet.


market-601580_640Desværre er træning ikke den eneste faktor for sundhed

Din kost har også stor betydning. Vi har længe set en tendens inden for kost- og træningsverden. Trenden handler om at smide flest kilo på kortest tid. Folk hopper fra den ene kur til den næste. Og fællesnævneren for dem alle er i bund og grund at spise så lidt som muligt. Kaloriebegrænsning. Hvis ikke vægten går ned hurtigt nok, prøves en ny diæt af. Sommetider virker en af disse, men diæter varer ikke for evigt – og ligeledes oftest heller ikke resultaterne.

Det, du putter i din mund, er det, din krop bruger for at holde sig sund, rask og velfungerende. Du skal fokusere på at give din krop, hvad den har brug for. Det er ikke en tilfældighed, at man siger, man bliver, hvad man spiser. Dit liv og din fysik skal ikke bero på diæter. Hvis du vil have en ægte sund krop – ikke bare en, der ser veltrænet ud – skal du ændre din livsstil. Lev, vær god ved din krop og sørg for, at det, du putter i den, er kvalitet og brændstof, den ved, hvad den skal gøre med. Du fylder jo heller ikke benzin på din Dieselbil!

Det bedste brændstof for en menneskekrop er en stor del kulhydrater, vitaminer, mineraler, proteiner og fibre. Grøntsager booster din sundhed, og den bedste måde, du kan få energi på, er ved at spise godt med de lækre og gode hele kulhydrater, såsom kartofler, søde kartofler, ris, quinoa, pasta osv. – disse ved din krop nemlig lige, hvordan den skal udnytte! Jo flere grøntsager du kan spise, jo sundere vil du faktisk leve. Det er grunden til, at mange læger, atleter og sundhed-guruer anbefaler at leve så tæt på en 100% plantebaseret kost som muligt. Når man har fokus på sundhed, vil man gerne undgå de animalske produkter, da de oftest er linket direkte til de forskellige livsstilssygdomme.

Og for det ikke skal være løgn: Sætter du fokus på træning og sund kost – i stedet for at fokusere på tallet på badevægten – vil du helt naturligt opnå en flot og slank krop. Dit energiniveau vil stige – og du vil naturligt søge måder at komme af med overflydende energi, hvorfor din lyst til at dyrke motion også stiger.


Skrevet af Casper


Link 1: https://365daysofwholenessblog.com/2016/04/12/6-steps-for-optimum-athletic-performance-on-a-plant-based-diet/
Link 2: http://nutritionstudies.org/muscling-meat-myth/http://www.nomeatathlete.com/gain-weight-vegan/
Link 3: http://healthyeating.sfgate.com/gain-weight-being-vegan-8504.html
Link 4: http://www.sciencedaily.com/releases/2015/08/150806133148.htm
Link 5: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000171.htm