Få nu det dér veganske junk ud af din kost

Udnyt din tid og husk din passion
marts 2, 2017
“Hvad mener du med, at jeg IKKE skal tælle kalorier længere?!”
marts 5, 2017
Vegansk mad behøver ikke at være sundt. Vi har tit blogget og skrevet artikler om animalske produkter, som fremmer livsstilssygdomme hos befolkningen. Men dette blogindlæg er også et opråb til dem, der skifter kødet ud og bliver afhængig af de veganske efterligninger. De er muligvis en tand sundere end animalske produkter, men det gør det ikke nødvendigvis 100 % sundt.

Jeg ser mange positive ting ved at spise vegansk junk. Det slider ikke nær så meget på miljøet, og det er ekstremt dyrevenligt, hvilket er nogle meget gode grunde for at spise de produkter. Men når vi skal hjælpe alle de nye veganere i gang, er det vigtigt, at de også forstår vigtigheden i at spise en sund plantebaseret kost. Det er på den måde, at vi holder mennesker kørende på den plantebaserede (livs)sti. De veganske produkter er virkelig gode som en overgangsfase til den plantebaserede kost, men mere skal det heller ikke være.

Du undrer dig nok over, hvorfor disse produkter er så slemme, og hvordan og hvad man så skal spise. Grunden til, at du skal holde dig væk fra vegansk ost, pølser og andet kød, er på grund af deres afsindigt høje indhold af olier. Derudover er det også et forarbejdet produkt, som under processen er blevet kommet langt væk fra sin naturlige tilstand. De første rigtige veganere, som jeg mødte, så faktisk rigtig usoignerede ud og var tykke. Det var ikke noget, jeg ønskede at være, og dét talte ikke veganismens sag for mit vedkommende. Man kan jo være en veganer, hvis man spiser falsk kød, chips og drikker sodavand hver dag. For mig er det vigtigt, at der er respekt for mig som person og min veganske livsstil. Den respekt får jeg endnu mere, hvis jeg fysisk fremstår sund, stærk og rask.

På engelsk kalder man den sunde måde at spise på for en ”Whole Foods Plant-based Diet”. Oversat til dansk svarer det til ”En plantebaseret kost baseret på hele planter”. Jeg anbefaler, at man som ny veganer begynder at følge dette og holder sit fedtforbrug nede.


Man skal blive forelsket i diverse frugter og grøntsager

Jeg har ikke smagt særlig meget falsk kød, som kan måle sig med rigtig kød. Sådan er det tit, når man efterligner noget. Det kan være svært at ramme perfekt, når man bruger nogle helt andre ingredienser. Jeg blev først rigtig veganer, da jeg fandt ud af, hvor godt plantebaseret mad smagte og hvad det gjorde for min krop.

Vi skal have folk til at spise kvalitetsplantebaseret mad. De nye veganere skal blive forelsket i alle de plantebaserede råvarer. De skal blive forelsket i diverse frugter og grøntsager og alle deres forskellige smage, farver og muligheder. Når du skal lave en vegansk burger, så smid det falske kød langt væk og lav en bønne-bøf til burgerne. Det er først, når du værdsætter frugter og grøntsager, at lysten til kød og mejeri forsvinder helt.

Når alt dette er sagt, så skal det ikke være forbudt at spise lidt vegansk junk engang imellem. Men det skal ikke være hver dag, og det skal slet ikke være det centrale i din kost. Jeg anbefaler at man kan gøre det i 2-3 måltider om ugen, og de andre dage skal du spise efter en plantebaseret kost af rigtige grøntsager, frugter og kulhydrater.


Skrevet af