Dette er nøglen til en sund kost, som skal forbedre dine sportslige præstationer

bananasBanner

Grundene er mange, og det er utroligt svært, at finde en grund til ikke at lave smoothies til en daglig rutine. For det første er det utrolig let og det er kun fantasien der sætter grænser når du skal sammensætte en smoothie. Man kan lave alt fra dessert-agtige frugtsmoothies til virkelig grønne- mineral fyldige smoothies. Når du først begynder at gøre det til en rutine, vil du hurtigt mærke en forskel på din krop, og du vil finde ud af at blenderen bliver din nye bedste ven.

smoothie_nNår man laver smoothies reglmæssigt, så øger man nemt sit indtag af frugter og grøntsager. Det betyder at du får mange helt naturlige vitaminer og mineraler. Alle mineraler kan man få gennem grønsager og frugter, så hvis du føler at du er i underskud af f.eks. jern, så prop lidt ekstra spinat i blenderen. Med disse vitamin- og mineralbomber, vil du føle, at du hurtigere vil komme i form, da de også bidrager med proteiner, og nærmest intet usundt fedt.

Fiber er virkelig vigtigt, og det får man via smoothies. Det betyder at fordøjelsessystemet får en hjælpende hånd til at fordøje din mad, og til at absorbere alle brugbare vitaminer og mineraler ud af maden du spiser.

Når du drikker en smoothie, så for du også rigtigt meget væske ind i kroppen, især hvis du laver smoothieen på vand. Med en kombination af fiber, vitaminer, mineraler og vand, vil den rense din hud så du kan se endnu mere sund og rask ud.

Da man for det meste kommer frugt i en smoothies, så betyder det at du får naturlige kulhydrater. Kulhydrater er kroppens og hjernens brændstof, og du vil derfor få et energi-boost. Hvis man gerne vil have mere langtidsholdbarer kulhydrater i smoothieen skal du bare tilsætte havregryn, det vil også gøre den tykkere og mere mættende. Det vil give dig en bedre mental klarhed og fokus, når du begynder at tillade at din krop får de vigtige kulhydrater.

Frugter og grøntsager indeholder helbredende antioxidanter og tusindvis af naturlige kemikalier. Disse kaldes phytonutrients eller fytokemikalier. De er ikke afgørende for at holde dig i live, som vitaminer og mineraler er. Men når du spiser eller drikker phytonutrients/fytokemikalier, vil den bidrage til at forebygge sygdomme og få din krop til at fungere korrekt.

… og når du får de kulhydrater, vitaminer, mineraler som din krop kræver, og som du nemt får igennem lækre smoothies, så formindsker du også trangen til junkfood. Konklutionen er derfor, at hvis du ikke har en blender, så burde du skynde dig ud og investere i sådan en.

greenløb1