Hvordan bliver jeg bedre til OCR forhindringsløb?

Myterne om vegansk kost er stærkt overdrevne
februar 25, 2018
Soyaprodukter er IKKE lig med GMO!
marts 14, 2018

Spørgsmål:

Jeg løber OCR (forhindringsløb) og vil vildt gerne stræbe efter at løbe i eliten.
Hvordan skal jeg gribe det an?

Svar fra ALL-ROUND atleten Casper Christiansen:

Jeg har selv løbet et par elite-heats til en række forskellige OCR-løb. Jeg dyrker triathlon og dyrker calisthenics (kropsvægts-styrketræning) ved siden af. Min opfattelse er, at du kan hente enormt meget på din præstation i ocr, hvis du bliver en bedre løber. Det er dét der adskiller de bedste fra de mindre gode. Lægger du hovedfokus på dit løb og din løbetræning, vil du hurtigt se forbedringer, når du stiller op til ocr-konkurrencer. Et eksempel kunne være, at du begyndte at løbe fast en 2-3 gange om ugen, alt efter dit ambitionsniveau, skadeshistorie og hvad din krop kan holde til. Én dag med en lang langsom tur og én til to interval-dage. Løbesiden.dk kan spytte nogle fantastiske programmer ud, hvis du giver den lidt data.

Udover dét, ville jeg træne grebsstyrke. Det er dét, mange ryger ud på, i de lidt mere tekniske discipliner. Lav en helvedes masse pullups og træn dig selv i at hænge i én arm længere tid af gangen. Udover dét, ville jeg træne træk og pres-øvelser med ringe eller TRX, for at få noget stabilitet til de lidt mere tekniske discipliner. Udover dét, så måske indkludere en række basisøvelser i dit program – Dødløft, squat og bænkpres, for at få en god allround-styrke. Ovenstående er sådan jeg træner, hvilket har givet godt udgangspunkt for at være konkurrencedygtig i OCR.


Casper Christiansen er en af EARTHLETE’s samarbejdspartnere, samt kan du finde ham på EARTHLETE ELITEN, hvor vi har samlet nogle af de sejeste plantebaseret atleter, som træner rundt omkring i det danske land. Du kan læse mere om Casper Christiansen ved at besøge hans hjemmeside her.