I weekenderne gik jeg amok i junk og alkohol – nu spiser jeg 100% vegansk

Gennem alle mine teenageår handlede ”sundhed” for mig kun om at være tynd. Jeg trænede næsten hver dag, hvor jeg fx løb 5 km om morgenen, cyklede til og fra skole, og derefter styrketrænede en time i fitnesscenteret. Mit mål med træning dengang handlede kun om, at det ydre skulle se godt ud, og jeg troede, at det ydre kun kunne se godt ud ved at være tynd.

Herudover prøvede jeg at spise så ”clean” som muligt, hvor jeg fx spiste en dåse tun til morgenmad, 2 æg til frokost eller skyr, gulerødder til mellemmåltid og knækbrød med hytteost til aftensmad. Jeg gik efter at spise ”low carb” og prøvede at holde mig til de ”gyldne” 1200 kcal om dagen. Et fuldstændig forskruet syn på, hvad sundhed er, var hvad jeg havde fået. Selvfølgelig kunne jeg ikke klare mig på 1200 kcal om dagen, samtidig med ikke at indtage nok kulhydrater eller fibre og samtidig træne, gå i skole, arbejde osv. Jeg havde forstoppelse hver dag og var oppustet dagligt. Jeg indtog store mængder Cola Zero, tyggede tyggegummi dagen lang, røg en hel pakke cigaretter o dagen og drak flere kopper kaffe om dagen, for at holde sulten nede og holde mig vågen.

Jeg var tit svimmel, kunne ikke overskue noget og i weekenderne gik jeg fuldstændig amok i slik, junk og alkohol, da jeg ikke kunne modstå fristelsen, pga. 5 dage uden nok føde og vigtigst af alt: kulhydrater! Så kunne jeg få dårlig samvittighed efter weekenden og føle, at alt det hårde arbejde jeg havde gjort for at holde mig slank, nu var gået til spilde og sådan kunne det bare køre i en ond cirkel uge efter uge, mens min vægt svingede op og ned. Det var vildt stressende og hårdt at tro, at mad er noget der gør dig fed, og at få dårlig samvittighed over at spise dig mæt.

Efter jeg stødte på Freelee the bananagirl på youtube og begyndte at spise plantebaseret, som jeg har gjort de sidste snart 3 år, har mit forhold til mad og sundhed generelt forandret sig enormt meget. Jeg ser mad som en investering i kroppen, og går efter at spise mest hele plantefødevarer, såsom ris, kartofler, bønner, frugt, nødder, kerner osv. Og undgår salt og olie i min madlavning. Jeg har langt større overskud til træning, har opnået stor fremgang i min træning og jeg træner ikke længere for at se godt ud, selvom det er en bonus, men fordi jeg får det sindssygt godt af det og jeg har så meget energi nu, at min krop simpelthen ikke kan sidde stille længere!

Jeg har masser af overskud efter hver træning. Jeg har aldrig forstoppelse. I dag er træning et frirum for mig. Aldrig vil jeg udsætte min krop for at indtage så meget dårlig ”mad”, som jeg indtog før i tiden. Jeg føler, at min krop takker mig efter hvert måltid og jeg har energi til at træne hårdere end nogensinde. Jeg har meldt mig til mit første marathon og halve ironman, og håber på at gennemføre disse, hvilket jeg har stor tillid til eftersom jeg spiser plantebaseret. Før i tiden ville jeg ikke have nok energi til at gennemføre et marathon eller halv ironman, da jeg simpelthen spiste for lidt og havde et forskruet syn på mad. Efter, at jeg er begyndt at spise plantebaseret, har jeg ikke dårlig samvittighed efter et måltid og føler ikke længere et behov for at begrænse mit indtag af mad. Jeg spiser altid, til jeg er mæt, hvilket har været en kæmpe lettelse. Jeg har oplevet, at det har været meget nemmere at holde en stabil vægt og at holde mig slank ved at spise vegansk.

Jeg kan kun anbefale andre at afprøve at spise vegansk og at sætte sig ind i alle fordelene ved det. Jeg kan anbefale dokumentaren ”Forks over knives”, ”Food choices”, ”Cowspiracy”, som kan ses på Netflix eller bøgerne ”How not to die” eller ”Den plantebaserede kost”.


Skrevet af Ingibjørg Dali
Instagram: @missdali

Korrektur af Kristina Loncar