Jeg fatter ikke at en kostvejleder overhoved kan tilbyde æg!

Dette kan muligvis fremstå som et lille, surt opstød, men også et opråb til de forskellige kostvejledere rundt omkring i Danmark. Når man kigger rundt på sociale medier med interesse for sundhed og træning, ser man bare så meget dårlig, usund og skadelig mad. Hvis jeg skulle beskrive, det jeg ser, folk spiser med god samvittighed, så er det æg, laks, tun, ærter, mere æg, kylling, rød peber, endnu mere æg, spinat, mere laks, og endnu mere æg. Burde kostvejledere ikke undersøge de råvarer, de råder deres klienter til at spise og implementere i deres kostplan? Hvis de gjorde dette, ville deres kostplan så ikke se meget anderledes ud?

Æg er fyldt med alt for meget protein, kolesterol, kalorier, fedt, bakterier og kemisk forurening af miljøet til at skulle blive spist med nogen forventning om at være sund. Æggeprotein er en kilde til allergi hos spædbørn, børn og voksne, som skaber alt fra dårlig vejrtræning til kronisk astma. Æg har et højt indhold af fedt, der fremmer fedme og type-2-diabetes. Fedt og kolesterol i æg fremmer dannelsen af ​​kolesterol galdesten og galdeblære-angreb.

Ægge-infektioner forårsaget af salmonellabakterier kan give anledning til kramper, diarré, kvalme, opkast, kulderystelser, feber og/eller hovedpine. Æg er den største bidragyder til menneskets eksponering af dioxiner og andre miljømæssige kemikalier, der er kendt for at forårsage fosterskader, neurologiske skader og cancer. Mange af de ernæringsmæssige egenskaber æg har, ligner de ernæringsmæssige egenskaber som komælk, ost, kylling, oksekød og fisk har – disse fødevarer er kendt for at forårsage store sundhedsproblemer.


Lad os gå i dybden med ægget og undersøgelserne

Et helt æg har 32 % protein, og æggehviden, siger man, indeholder 100 % protein. Spædbørn, børn i voksealderen og voksne har brug for højst 5 % til 10 % af deres kalorier fra protein. Æg og ægge-produkter er 6 til 20 gange mere koncentreret i protein, end vi reelt har brug for. Overskydende protein slider på vores krop og især på leveren og nyrerne, som er organerne, der kontrollerer stofskiftet. Animalsk protein og især dem fra æggehvider, har et meget højt indhold af svovlholdige aminosyrer såsom methionin.

Den svovlholdige aminosyre methionin metaboliseres til homocystein. Dette stof er en risikofaktor associeret med hjerteanfald, slagtilfælde, perifer vaskulær sygdom, venøs trombose, demens, Alzheimers sygdom, og depression. Svovl fodrer kræftsvulster. Cancer-celle-metabolismen afhænger af, om methionin er til stede i kosten. Almindelige og ikke-skadelige celler kan vokse på en methionin-fri diæt. Derfor har begrænsning af indtaget af methionin i kosten vist sig at forlænge levetiden.

Effekten af æg i kosten blev for nyligt undersøgt i en stor undersøgelse af næsten 6.000 vegetarer og 5.000 ikke-vegetarer over en periode på 13 år. Inden for denne gruppe på næsten 11.000 mennesker fandt man, at dem der spiste æg mere end 6 gange om ugen havde en 2.47 gange større risiko for at dø af hjertesygdomme end dem, der spiser mindre end ét æg om ugen.


Kostvejlederne skal undersøge kosten de promoverer 

Det kan godt være, at de fleste kostvejledere har taget et kursus eller gennemført en uddannelse som har promoveret høj protein-diæt, og æg. Men det er ikke ensbetydende med, at dette er kosten, mennesker bør spise. Jeg håber, at kostvejledere vælgerderes uddannelse med henblik på at gøre danskere sundere. Hvis dette skal ske, bliver de nødt til at tage skridtet videre med deres passion og stille sig kritisk over for, hvordan samfundet lever i dag. Man har i dag adgang til diverse studier om mad, og her kan man læse sig frem til, hvad forskellige råvarer gør ved kroppen. Hvis der er nogenlunde stor enighed om, at en råvare er forbundet med en sygdom, skal råvaren ikke være i en diæt.

320.545 danskere har diabetes, 200.000 danskere ved endnu ikke, at de har type 2-diabetes, 750.000 danskere skønnes at have forstadie til diabetes. Hver tredje dansker får kræft, og knap 267.500 danskere lever med en kræftdiagnose i dag. Jeg synes, det er tal, man skal tage seriøst, og hvis der er fødevarer, som bliver forbundet med sygdommene, skal de ikke spises.

Fødevarer, som ikke er forbundet med sygdomme, er grøntsager, frugt, og kulhydrater, der blandt andet findes i kartofler, majs, ris, quinoa, søde kartofler, kikærter, bønner, pasta og brød.


Kilder: 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22882905

http://www.atherosclerosis-journal.com/article/S0021-9150%2812%2900504-7/abstract

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19017774

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18400720

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20471806

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22390963

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23643053

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20042525

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21930800

http://ajcn.nutrition.org/content/70/3/525s.long

http://www.diabetes.dk/presse/diabetes-i-tal/diabetes-i-danmark.aspx

http://nutritionfacts.org/video/who-says-eggs-arent-healthy-or-safe/

http://nutritionfacts.org/video/carcinogenic-retrovirus-found-in-eggs/

https://www.drmcdougall.com/misc/2005nl/march/050300pueastereggs.htm


Skrevet af Casper Bilton