Jeg har ikke længere PCO, og det skyldes mine kostvaner

Top 3 sundhedsbøger du SKAL læse
marts 22, 2018
Min kostplan som vegansk atlet
marts 24, 2018
Jeg har interesseret mig for ernæring lige siden mine sene teenageår, og den interesse førte til at jeg som 22 årig begyndte uddannelsen Ernæring og Sundhed. Det var min vision at jeg skulle ud og arbejde med mennesker og lærer dem at spise sundt og tage ansvar for deres eget helbred. Min egen interesse for ernæring stammede selv fra dengang jeg tabte 10kg med sund kost og motion, og jeg ville rigtig gerne dele den erfaring med min omverden.
 •   •   •   •   •

Jeg fulgte selv anvisningerne fra de officielle kostråd. Jeg spiste fuldkorn, jeg valgte fedtfattige kød- og mælkeprodukter og jeg holdte igen med slik og kager i hverdagen. I lang tid havde jeg det egentlig også godt, men da jeg var omkring 23 begyndte mit helbred at føles skrøbeligt. Jeg havde mange smerter i underlivet, min cyklus var meget ustabil og min energi var nærmest ikke eksisterende. Min utrættelige tro på at ernæring var vejen frem, fik mig til at ty til andre diætformer, primært baseret på low carb principperne.  Det gjorde kun min krop endnu mere træt og ugidelig, og mine underlivssmerter blev kun værre og værre. Det var faktisk sådan på et tidspunkt at jeg konsekvent vågnede kl. 4-5 om morgenen med så voldsomme smerter at jeg grædende krøb sammen i fosterstilling for at holde det ud.

Den almen praktiserede læge kunne ikke forklare det, men en gynækolog kunne ved scanning se, at jeg havde PCO. Han rådede mig til at holde igen med kulhydraterne. Jeg var ret uforstående, da jeg ved BMI, taljemål, vægt osv. burde være sund og rask. Men jeg kæmpede med at holde igen med kulhydraterne. Det nyttede bare intet, for jeg blev hurtig energiforladt og blev overvældet af “snack-attack”. I kender det nok godt – Den følelse man har når kroppen skriger efter energi, og man pludselig vælter hele kage-afdelingen i Bilka.


Det var ret frustrerende at gå på en uddannelse, som skulle give mig kompetencerne til at hjælpe andre mennesker med at tage ansvar for deres eget helbred, når jeg dårligt kunne tage ansvar for mit eget.


Kort efter min professionsbachelor i ernæring og sundhed blev jeg introduceret for the starch solution (TSS). Det var her mine øjne begyndte at åbne sig for den plantebaserede verden. En kost med fokus på hele uforarbejdede planter, særligt de stivelsesrige kartofler, brune ris og fuldkorn. Derudover ingen animalier.

Jeg var ikke åben overfor dette i starten, da den vendte op og ned på min forståelse af hvad der er sund mad. Det var irriterende at høre folks succeshistorier om vægttab og bedring af forskellige livsstilssygdomme på denne kost.

Men jeg blev alligevel tilstrækkeligt fascineret af det til at afprøve diæten. Inden for kort tid mærkede jeg en forandring i min krop og min energi. Jeg sov meget bedre, min energi og mit humør steg enormt, mine smerter forsvandt og min udholdenhed i træningscenteret steg markant. Jeg kunne holde diæten fordi jeg fik den energi og de kulhydrater som jeg skulle bruge. Mit forhold til mad ændrede sig også radikalt. Jeg havde altid tænkt på mad som noget der skulle begrænses for at vedligeholde vægten og dermed forblive sund. Men lige pludselig handlede det om at få nok mad, at blive mæt og at tælle næringsstoffer i stedet for kalorier. Jeg har aldrig følt mig mere komfortabel i min egen krop end jeg gjorde her.

Efter 2 måneder på denne kost kunne min gynækolog konstatere at jeg ikke havde nogen tegn på PCO. Ikke dårligt for en der fyldte sig med kulhydrater hver dag, vel? ;D

Den erfaring gjorde mig endnu mere interesseret i sundhed, og jeg påbegyndte herefter en kandidatuddannelse i Medicinalbiologi og Sundhedsfremme & Sundhedsstrategier. Jeg ville gerne lære selv at læse og forstå videnskabelig evidens, og forstå baggrunden for de kostråd der gives. Under hele min kandidatuddannelse har jeg specialiseret mig i forebyggelse af livsstilssygdomme, og det har kun blevet endnu mere passioneret omkring formidling af plantebaseret mad.

Jeg vil gerne hjælpe dig med at komme skifte over til en plantebaseret kost. Hvad end den er 100% plantebaseret eller om du vælger få køddage er op til dig. Der er ikke evidens for at sige, at det vælter hele sundhedslæsset hvis man vælger at spise animalsk i ny og næ. Kontakte mig på min hjemmeside eller på min facebookside, hvis du har nogle spørgsmål til omkring plantemad og livsstilsforandring.


Skrevet af Katrine Fjelding-Larsen
– Professionsbachelor i ernæring og sundhed, og cand.scient. i medicinalbiologi og sundhedsfremme & sundhedsstrategier
Original tekst: http://www.kostvejlederkatrine.dk/about/