Matcha grøn te – udnyt denne grønne te til en sundere krop

Casper Biltons tips til at skifte til en plantebaseret kost og præstere på højeste niveau
februar 4, 2015
5 tips til at spise sundere og plantebaseret i løbet af dagen
februar 15, 2015

Matcha_3picGrøn te har i mange år været kendt for at være et mirakel indenfor sundhed og bliver ofte fremhævet i forbindelse med især vægttab og sygdomsforebyggelse. Det er heller ikke uden grund, at man i Asien har benyttet netop de medicinske egenskaber af grøn te i mere end 5000 år.

Grøn te har en høj koncentration af kraftige antioxidanter, kaldet polyfenoler, som hjælper med at beskytte kroppen mod ultraviolette stråler og luftforurenende stoffer, hvilket også forklarer hvorfor grøn te siges at være kræft forebyggende. Dette kan måske forklare hvorfor der generelt er færre mennesker i Asien, hvor man konsumerer større mængder grøn te, diagnoseres for kræft. I den vestlige verden mangler mange mennesker fiber i deres kost, og da Matcha har mange fibre i sine blade, hjælper den med fordøjelses-systemet. Undersøgelser viser faktisk, at Matcha grøn te, formindsker kolesterol i din krop og derudover hjælper denne grønne te til et mere effektivt vægttab, da det effektiviserer forbrænding af fedt!

Problemet med kommerciel grøn te er, at størstedelen af alle disse fordele forbliver uudnyttede, da disse dels forbliver uudnyttede i bladene som befinder sig i tebrevet, der før de vigtige næringsstoffer ekstraheres tages op af vandet og smides ud. Desuden eliminerer det kogende vand en betydelig andel af disse. Hvilket er her hvor kommerciel grøn te forekommer utilstrækkeligt. Heldigvis findes løsningen i Matcha grøn te, som ikke blot indeholder 10x flere antioxidanter, vitaminer og aminosyrer end regulær grøn te, men som også gør det muligt at udnytte disse bedst muligt.

I modsætning til almindelig grøn te, som forekommer i form af blade, så forekommer Matcha grøn te i pulverform, som er resultatet af en nænsom pulverisering af disse blade, hvilket gør det muligt at udvinde alle de vitale næringsstoffer herfra. Desuden opvarmes vand til Matcha grøn te aldrig mere end til 60 grader celsius, for ikke at eliminere disse. Det, at Matcha forekommer i form af pulver giver desuden mulighed for, at tilføre pulveret til smoothies eller juice. Matcha teens alsidighed gør det nemt at tilføre det til sin daglige rutine og har mærkbare helbredsmæssige indvirkninger, blot ved indtag af hvad der svarer til ca. 6 g. (1tsk) om dagen. Undersøgelser viser, at Matcha te forøger ens fysiske udholdenhed med op til 25% og er derfor også den ultimative superfood, samt et vitalt tilskud til den, som ønsker et ekstra energiskud i en travl hverdag.

Som noget helt nyt, kan du nu let få fat i Matcha Te fra BYOH, på Earthlete’s hjemmeside. Derudover giver vi dig her en lækker Matcha Smoothie Blend, for at vise dig at Matcha ikke kun skal drikkes som en varm drik, men at du også kan udnytte fordelene på andre måde. Kun din fantasi sætter grænser.

 

Matcha blend:

1 frosen banan
2 friske bananer
2 håndfulde frisk spinat
1 tsk kanel (Japanerne benytter sig traditionelt af 1tsk kanel eller 1 medjool dadel til at neutralisere smagen af de karakteristiske te-blade)
1 tsk Matcha
Plantemælk/Vand efter ønsker

Tilsæt først spinat og plantemælk/vand og blend i 10sek, tilsæt dernæst bananer blend til flydende. Tilsæt kanel og Matcha som det sidste og blend max 5 sek. (Det er vigtigt ikke at blende længere da det kan nedbryde nogle af næringstofferne i det porøse te-pulver. Blenden er perfekt som en alternativ morgenmad eller mellemmåltid.

 

Skrevet af: Michelle Mølgaard, ambassadør for Earthlete

 

BYOH_banner

 

 


 

  1. http://living-qi.com
  2. http://www.matchasource.com/matcha-tea-health-benefits-s/14.htm
  3. www.thenibble.com
  4. Xin-Xin Zheng, Yan-Lu Xu, et al. Green tea intake lowers fasting serum total and LDL cholesterol in adults: a meta-analysis of 14 randomized controlled trials Am J Clin Nutr August 2011.
  5. Abdul G Dulloo, Claudette Duret, et al. Efficacy of a green tea extract rich in catechin polyphenols and caffeine in increasing 24-h energy expenditure and fat oxidation in humans. American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 70, No. 6, 1040-1045, December 1999
  6. http://www.doctoroz.com/videos/3-surprising-ways-break-through-your-weight-loss-plateau