Vægttabs og muskelopbygnings PDF guide
marts 25, 2018
TRÆNING FOR VELGØRENHED
april 25, 2018

Meditation for begyndere
– sådan begynder du

•   •   •   •   •

“Meditation har givet mig værdifulde indsigter som har hjulpet på alle aspekter af mit liv – også min træning.” – fortæller Niclas Tonnesen, personlig træner & meditationscoach.
Meditation handler om at være tilstede i nuet. Intet andet. Dertil kan man snakke om alle de mulige fysiologiske grunde, filosofiske og spirituelle aspekter for at meditere. Men i sin grundessens handler det om at være tilstede lige nu, uden at ville ændre på noget i øjeblikket.


Tag et øjeblik og prøv det af

Earthlete.dk har taget en snak med Niclas Tonnesen, som er personligtræner og meditationscoach, om hvordan man kommer igang med meditation.

“Du kan prøve det af lige nu. Tag 5 minuter. Brug din telefon og sæt en timer til, eller alarm til. Luk øjnene og træk vejret. Det er det, som det hele i bund og grund handler om. Der er ikke mere til det. Det handler ikke om at have de rigtige følelser, eller at der er stille – det handler om at være til stede, uden at ville ændre noget. Træk vejret og lad alt være som det er. Du skal ikke fremskabe noget som du mener er positivt, eller omvendt, fjerne noget du ser som negativt. Bare træk vejret og lad alting være som det er. Uden at vurdere øjeblikket. Øjeblikket er rigtigt, der skal ikke ændres noget. Dit sind vil prøve at lave al verdens distraktioner og det er okay, du behøver ikke at gøre noget ved det.” Fortæller Niclas Tonnesen. Du kan følge Niclas på facebook og instagram, hvor jeg fortæller mere om træning, kost og meditation.

Hvis du synes at det er svært at meditere, så kan et fokuspunkt være din vejrtrækning. Prøv at føle hvert et åndedræt, og hvordan dine lunge bliver fyldt med luft, og hvordan du udånder. Brud 5 minuter, luk øjnene, træk vejret.


Hvorfor meditere

“Når først du bliver bedre til at koncentrere dig og være til stede, kan du bruge denne fokusering og ro i mange andre sammenhænge. Du kan blive bedre til at få løst arbejdsopgaver mere effektivt, få styr på din stress, forbedre din helbredstilstand eller komme hurtigere ovenpå efter et sygdomsforløb, Forbedre dit parforhold, og måske endda oparbejde større medfølelse og forståelse for andre. Der er alt for mange fordele ved at meditere, at der slet ikke er plads til at nævne dem alle her.” – skriver Sundhedsguiden.dk, om meditation.


Skrevet af Earthlete.dk, Casper Bilton
– Atlet, personligtræner, livsstilscoach & iværksætter