Raw og Proteinfyldt Ærtespread

Ærte Spread på Raw Crackers, af Neel Engholm
Ærtespread på Raw Crackers, af Neel Engholm
Er du klar til noget friskt? Denne lækre og smagfulde ærtespread er nem at lave, og er et perfekt alternativ til bønnespread og hummus. Opskriften er udarbejdet af kokken Neel Engholm, som specialiserer sig inden for vegansk mad og raw-food. Hun har arbejdet som kok og køkkenchef i forskellige trendy restauranter i Danmark, USA og Barcelona – du kan følge hende på instagram og facebook.

Brug gerne ærtespreaden på brød, kiks eller som tilbehør til aftensmaden. Ærter, som er en af verdens ældste afgrøder, er nemlig ganske sunde, mættende og fyldt med vitaminer. Ærter indeholder desuden gode proteiner og en del A-vitamin, så det er bare med at spise løs af dem som snacks eller grønt til middagsmåltidet. Særligt når de danske ærter er i sæson fra juni til september.

Ærter har en naturlig højt indhold af kostfibre. Kostfibre giver mæthed og en sund bakterieflora i tyktarmen. Desuden er kostfibre med til at sænke mængden af det skadelige cholesterol (LDL) i blodet. På den måde forebygges hjerte-kar-sygdommene. Også kræft i tyktarmen kan forebygges ved at spise flere kostfibre.

Smagen af denne ærtespread er frisk, mild og med en cremet konsistens. Den går rigtig godt som topping på Sprøde Raw Crackers – faktisk kan den også fungere som dip til grøntsagsstænger.


Ærtespread

Lavet af Neel Engholm, @vegan_chef_neel

shapeimage_2-copy

Det skal du bruge:
Ærter 200 g
Salt ½ tsk.
Citron 1 spsk.
Hakket persille 1 spsk.
Cashewnødder 50 g

Det er simpelt – sådan gør du:
Alle ingredienserne blendes i blender eller foodprocessor.
Kan spices op med lidt chili, hvidløg eller andre krydderurter.


Opskriften er lavet af Neel Engholm