Squat-teknik & Australian Pull Ups

Personlig træner siger nej tak til kød
januar 23, 2018
UNDGÅ VINTERDEPRESSION
februar 22, 2018
Vegan personlig træner Oliver Sebastian kommer her med sit bud på en øvelse der er værd at bruge sin tid på. Det vil overordnet være øvelser der kan klares med minimalt udstyr, så du både kan udføre det i hjemmet og/eller i dit træningscenter. Følg med på Eaathlete.dk og du vil få inspiration til flere øvelser og teknikker.

Råd til Squats

Første uges øvelse(r) er med fokus på ben.

1. Squat position – Forbedrer din smidighed i især ankler og hofter. Den “naturlige” hvilestilling er værd at hvile i. Forsøg at gøre det til en leg med, hvor længe du kan sidde i den.

2. Squats – En fremragende løfte- og bæreteknik. Udføres her uden brug af ekstra vægt, og derfor er det en god ide at udføre mange gentagelser. De er samtidigt gode for begyndere, der især ønsker at styrke ledende omkring knæet inden du bruger tungere vægte.

3. Back Squats – En ultimativ øvelse når det gælder stærkere ben (og baller). Uanset om du ønsker større, stærkere, og mere eksplosive ben (eller måske det hele?) er back squats et must do!

Se video af squat-teknikken her

Råd til Australian Pull Ups

Øvelsen er anvendelig for alle niveauer, og er en super fornuftig metode til at styrke ryggen. Særligt er den også god til at lære en pull up.

Keypoint for alle: spænd dig selv op som en flitsbue under hele øvelsen.

For begyndere anbefaler jeg at: du forsøger dig med øvelsen fra stående stilling i ringe, TRX eller en højere bar og herfra placerer fødderne tilpas langt væk fra fikseringen (fx ringene, bagudlænet), indtil du kan tage omkring 10 repetitioner. Dette er dit udgangspunkt, og du øger intensiteten af øvelsen ved at læne dig længere bagover (mod liggende stilling). Bemærk at det kun er fødderne der har kontakt med underlaget.

For de øvede og stærkere atleter anbefaler jeg at: du anvender øvelsen enten som opvarmning, eller som en af dine “finishers” med højere repetitioner. Fx når du har taget almindelige pull ups, “lat pull downs” eller andre trækkebevægelser, så kan du lige presse det sidste du har i dig, med 1-3 sæt af 12+ repetitioner.

Se video af øvelsen her 

Du kan se mere til Oliver Sebastians træningsfilosofi her:

https://www.facebook.com/personligtraeneroliversebastian/

https://www.instagram.com/oliver_sebastian_vegan_trainer/