Sund ris bowl m. Peanut dressing

En bowl sprængfyldt med næringsstoffer! Gurkemeje er en af superfood guderne og sort peber hjælper med optagelsen af gurkemejens herligheder. Brune ris er fyldt med fuldkorn. Bladgrønt indeholder jern, magnesium og tonsvis af andre fantastiske ting. Sorte bønner indeholder skønne plante proteiner og sidste men ikke mindst så er avocado en fantastisk kilde til sunde fedtstoffer.

Opskrift

INGREDIENSER:
– 1 dl brune ris
– 2 dl vand
– ½ tsk. gurkemeje
– Lidt sort peber
– 2 håndefulde bladgrønt
– 1 dl sorte bønner (fra dåse)
– ½ avocado

FREMGANGSMÅDE:
Kom ris, gurkemeje, peber og vand i en gryde og rør lidt rundt. Bring gryden i kog og skru’ herefter ned på lav varme og lad risene simre indtil alt vandet er fordampet. Skyld bønnerne indtil de ikke længere summer. Skyld salaten, ryst vandet af og kom det herefter i en skål. Tilsæt herefter risene, bønnerne og tilsæt avocadoen (skåret i tern)

Server evt. med en peanut dressing for lidt ekstra mums (se opskrift nedenunder)


PEANUT DRESSING:
– 1 stor tsk. peanutbutter
– 1 tsk. soya
– 2 tsk. citron saft
– 2 tsk. vand
– Krydderier: 1/4 tsk: hvidløgspulver, ingefærpulver samt stødt korriander

FREMGANGSMÅDE:

Kom alle ingredienserne i en lille skål og rør godt indtil en cremet og ensformig konsistens opnås.


TIP:
Denne ret er super nem at bruge til meal-prep. Lav en større mængde ris, skyld en større mængden bønner og salat – på den måde kan du hurtigt og nemt smide tingene sammen til madpakken eller en hurtig aftensmad.


Skrevet af Cecilie Bresson, sundpasu.com