Super nem, hjemmelavet, energi- proteinbar, og hvorfor de er sunde

5 tips til at spise sundere og plantebaseret i løbet af dagen
februar 15, 2015
Sådan optimerer du dit blodkredsløb og derved din ydeevne
marts 4, 2015

Er du typen som bedst kan lide at tingene er hjemmelavet? Der kan være mange grunde til, at gøre det selv, såsom besparrelse af penge, sikkerhed af hvilke råvarer der tilsættes og at man selv kan bestemme smag og konsistens. Man kan faktisk let lave en super lækker og energirig mysli-bar og som base bruger man kun 2 ingredienser:

Banan – har rigtig mange vitaminer og mineraler som kroppen har brug for. Virkelig høj i vitamin B6, kalium, mangan, vitamin c, fiber, kopper og biotin. Bananer er en god kilde til kalium, et essentielt mineral for at opretholde normalt blodtryk og hjertefunktion. En undersøgelse af professionelle cykelryttere viste, at hvis man spiser hvad der svarer til omkring en halv banan pr. 15 min. i
3-timers cykelløb, var det lige så godt til at holde energi niveauer stabile, som at drikke en tilsvarende mængde kulhydrater og mineraler fra en forarbejdet sportsdrik. Bananer har længe været værdsat af sportsfolk til forebyggelse af muskelkramper. Da bananer er en god kilde til kalium. Man har fundet ud af, at lavt kalium niveau i kroppen bidrager til risiko for muskelkramper. Derfor er det logisk at tænke på, at indholdet af kalium i bananer kunne være årsagen til færre muskelkramper. Husk at spise bananer.

bananasBanner
Havregryn – mange er ved at finde ud af, at havregryn er noget af det sundeste der findes. Grunden til at man siger dette er fordi, at havregryn er en fantastisk proteinkilde, og derudover mange forskellige vitaminer og mineraler: mangan, fosfor, kobber, biotin, vitamin B1, magnesium, fiber, chrom og zink. Man siger, at havregryn er den perfekte måde at starte dagen på, især hvis du forsøger at forebygge eller helbrede hjertesygdomme eller diabetes . Havregryn indeholder en bestemt type fiber kaldet beta-glucan, og har i undersøgelser vist gavnlige virkninger af denne særlige fiber på kolesteroltallet. Hjertesvigt er den førende årsag til hospitalsindlæggelse blandt ældre i den vestlige verden, og en Harvard undersøgelse viser, at hvis man spiser en morgenmad med havregryn, formindsker man chancen for hjertestop med 29%*. Sidst men ikke mindst, er det en perfekt proteinkilde, da den har alle de aminosyrer som kroppen har brug for. *1

oats

cookies_2picDisse havre-banan energi-protein barer er virkelig gode som sunde snacks enten før eller efter træninger, de ligger godt i maven og giver dig god energi på grund af de fantastiske gode kulhydrater der er i. Man kan sagtens også bare spise dem som morgenmad, tage dem med på arbejde, i skole eller give børnene dem med i madpakkerne. Så nemme er de at lave:

Ingredienser
– 2 modne bananer (der skal helst være brune pletter på skrælden)
– 2.5 dl. havregryn

Valgfri ingredienser
– halv teske salt
– 1 til 2 spiseske brunsukker (kommer an på hvor sødt man kan lide det)
– 1 dl. hakket mandler
– 1 dl. rosiner
– 1 dl. kokosmel
– 1 dl. hakket chokolade
Kun fantasien sætter grænser!

Vejledning
– Forvarm ovnen til 200C.
– I en mellemstor skål, mos bananerne med en gaffel indtil at der ikke er flere klumper (Banan mosen skal næsten være flydende, brug derfor virkelig modne bananer). Rør havregryn i og bland det godt. Lad blandingen stå i 5 minutter, derefter bland andre ingridienser i, hvis du ønsker.
– med en almindelig ske, fordel dejen på forberedte bageplade ca 1 cm fra hinanden (de hæver ikke). Drys med nogen af toppings, hvis du ønsker.
– Bages i forvarmet ovn i 13 til 15 minutter, indtil gylden brun og fast at røre i centrum. De er bedst når de har afkølet helt af.

 


 

*) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17954802&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum
*1) http://nutritiondata.self.com/facts/cereal-grains-and-pasta/5708/2

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=7
http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=54
http://powerhungry.com/2014/03/2-ingredient-oatmeal-cookies-gluten-free-sugar-free-vegan/