MMA træning giver dig nogle af de bedste kropslige resultater

Træn som en fighter – Mixed Martial Arts træningen vinder frem i Danmark, og det er med god grund. Det er ikke kun de kamplystne, der har taget MMA-træningen op. Der er mange årsager til dette. En af de primære er de kropslige resultater, MMA-træning giver. MMA dækker over et væld af kampsportsgrene heriblandt boksning, muay thai og brasiliansk jiu jiusu.

Hvorfor træne som MMA-fighter?

MMA1Der er mange fordele ved at træne som en MMA-fighter. Qua at næsten alt er tilladt indenfor MMA, kræves der stor all-round kropslig styrke. Denne styrke kan kun opnås via helkrops-træning sideløbende med MMA-teknik træning. Der er evidens, der viser, at majoriteten af MMA-udøvere styrketræner sideløbende med deres MMA-træning[1].

Selve kampsportstræningen er en af de mest intensive sportsgrene, som findes, hvis vi kigger på METS værdier. METS værdien ved træning af MMA er på hele 10, hvorimod den er på blot 7 ved fodboldtræning. Denne høje METS værdi gør, at der stilles store krav til udøvernes fysiske form og ikke mindst kostindtaget.

Selve MMA-træningen foregår typisk på 2 niveauer. Det er den deciderede teknik/kamptræning og styrketræning. Begge dele er ekstremt krævende fysisk. Teknik/kamptræningen er kendetegnet ved ekstremt højt tempo og kan bedst sammenlignes med kamp cross-fit træning. Der køres med en høj puls gennem hele træningspasset. Dette presser kroppen, øger forbrændingen og er med til trimme kroppen. I kombination med selve teknik/kamptræningen anbefales det at køre HIT-styrketræning. HIT står for høj intensitets-træning. Ved at bruge denne træningsform udvikler musklerne sig ikke i størrelse, men derimod i styrke og udholdenhed. Vigtige faktorer for en MMA-kæmper qua at stigning i vægt oftest medfører stigning i vægtklasse, og derfor er det fordelsagtigt at have små og kompakte muskler. Derfor er MMA-træning en af de bedste træningsformer i forhold til de kropslige resultater. Du får en trimmet, muskuløs krop uden at virke pumpet. Derudover indebærer MMA-træning, at man træner hele kroppen inklusiv ben. Så ud over at kroppen bliver trimmet, ender den med at være harmonisk opbygget.

Hvor der i dag ikke er megen diskussion tilbage om MMA’s sportslige gavnlighed, bliver det psykiske aspekt ikke tilstrækkeligt belyst. Der er ikke nogen enslydende forskning omkring den psykiske gavnlighed af MMA. Men mange forskere mener, at det at træne som en kriger gavner psyken som helhed. Årsagen er, at kampsportstræning udspringer fra gamle traditionsrige sportsgrene[2]. Eksempelvis fokuserer aikido på fordeling af energi og at kunne kompartmentalisere den. Denne teknik kan overføres direkte til det ”virkelige liv”. Ved at lære at komparmentalisere kan man lære at fokusere på nuet og således fokusere på ”the task at hand”. Alle sportsgrene kræver megen disciplin, når de dyrkes på højt plan. Det gælder i særlig grad MMA, da straffen for ikke at være fokuseret i nuet oftest er smertefuld i denne sportsgren.

MMA2Vil man have det optimale ud af sin MMA-træning, kræver det, at kroppens depoter bliver fyldt op, således at musklerne har energi til at restituere sig. Man skal spise en velafbalanceret kost, og samtidig skal man sørge for at det daglige behov for kulhydrater og proteiner er dækket ind. Hemp-protein, som er rig på omega-6, og bær har en dokumenteret anti-inflammatorisk virkning.

At træne som en kriger er krævende for kroppen. Derfor døjer mange udøvere af kampsport med inflammationsskader. Der er oftest tale om overbelastningsskader. For at disse skal kunne hele, skal kroppen have ro til at restituere. Men der findes mange måder at undgå eller begrænse omfanget af en inflammationsskade.

En af de nemmeste måder at undgå disse typer af skader på er via kosten. Mange fødevarer har en anti-inflammatorisk effekt. Ved øget indtagelse af disse fødevarer nedbringes risikoen for inflammation af musklerne. Det er fødevarer såsom bær[4], grøntsager, fuldkorn, soya-produkter og nødder. Dernæst er der fødevarer, der øger risikoen for inflammation. En god diæt skal være alsidig og skal indeholde så lidt animalsk fedt som muligt.

Der er mange positive resultater forbundet med at træne som en kriger. Du får en harmonisk og trimmet krop. Du får et større psykisk overskud i dagligdagen, og du bliver del af et socialt fællesskab, da langt de fleste MMA-klubber har et godt socialt sammenhold. Spiser du den rigtige kost i forbindelse med din træning, undgår du inflammationsskader og øger din generelle sundhed. Derfor giver MMA træning de bedste resultater både fysisk og psykisk.


[1] forbindelse med en spørgeundersøgelse, udført at undertegnede, blev det påvist, at 83% af dem, som dyrkede MMA, styrketrænede sideløbende med deres MMA-teknik træning. Det samlede antal respondenter udgjorde 536 mennesker, således vurderes det, at tallet kan overføres til hele populationen.

[2] Seitz, Olson, Locke, Quamwami (1990) The Martial Arts And Mental Health: Perceptual and Motor Skills

[3] Nordic Nutrition Recommendations 2012

[4] Nutritionfacts.org -> Video: http://nutritionfacts.org/video/reducing-muscle-soreness-with-berries/