Træning og gode råd – med svømmeren Blomsterberg

Kasper_b_sorthvidDen 100% plantebaseret atlet og svømmer Kasper Blomsterberg, vil i denne artikel fortæl lidt om sin træning op til sin deltagelse i sportsgrenen Open Water svømning, som forgår ude i det fri hav. Alle konkurrencerne ligger i sommer månederne, da det er der at temperaturen i de danske have er til at svømme i.

Til slut vil der være tips til hvordan du kan maksimere din fysiske potentiale igennem en sund kost, da man siger at sund kost er 70% af ens træning. 

Før sæsonen starter, når vandet er for koldt, foregår Kaspers træning i svømmehallen. Her er der fokus på lange intervaller med lav intensitet. Intervallerne brugers til at få tilvænnet kroppen til at være i gang i længere tid uden pause, sådan at springet fra træning til konkurrence ikke er for stort.

Intervallerne starter fra 500 meter og nogle gange helt op til 5000 meter uden pause. Længden af  hans træningspas svinger mellem alt fra 2 km og op til 10 km. Et træningspas kunne f.eks. være 5×1000 meter, hvor fokus ligger på opvarmning, teknik, tempo og udsvømning (nedkøling).

Når havvandet er varmt nok (ca. 13-14 grader) begynder Kasper at træne ude i havet. Fokus er, på det samme som i svømmehallen, at holde intensiteten lav. Dog bliver orientering et større fokuspunkt og intervallerne bliver længere.

At opnå maksimal potentiale ved brug af en sund livsstil
“Til de atleter, som gerne vil opnå deres maksimale potentiale, kast jer ud i en plantebaseret livsstil. Hvis ikke motivationen er så høj og du er lidt skeptisk, men stadig overvejer det, så start med et måltid af gangen. Morgenmad er det absolut nemmeste at starte med. Det absolut vigtigste at huske på når man skifter til en plantebaseret kost er at få nok at spise. Volumen af ens måltider er større end hvad man plejer på en traditionel kost, da frugter og grøntsager ikke er ligeså kaloriefyldte grundet et ofte højt vandindhold og et lavt fedt indhold fortæller Kasper Blomsterberg.

Morgenmad kunne f.eks. være en masse frugt, en stor smoothie eller en god portion havregrød med bær. Så længe at man spiser rigeligt med kulhydrater fra frugter, stivelser og grøntsager skal man ikke være bange for ikke at få nok protein eller fedt. Derudover skal man altid huske at få drukket en masse vand, da det er en fiberrig kost og kostfibre kræver en masse væske.

Grunden til at sådan en kost gør dig bedre i din sport, og derved maksimerer din potentiale, er fordi at det er en High Carb / Low Fat diet. Det kalder vi også en High Performance kost, da man får rigeligt med kroppens rigtige brændstof, som er kulhydrater. Derudover vil man ikke overbelaste sin krop med et hav af forskellige fedtstoffer, som sætter sig i dine blodårer, og derfor kan dit blod ikke pumpe hurtigt nok rundt i din krop.

Når man spiser sundt, så lægger folk mærke til det!
”Jeg bliver ofre mødt med underholdende kommentarer når jeg er nede at handle ind. Det er ikke hver dag, at medarbejderne i det lokale supermarked og dens kunder, møder en som køber en kasse bananer, flere kilo ris eller et tocifret antal af mangoer eller vandmeloner – og det kan godt kaste nogle sjove kommentar fra sig” Fortæller Kasper, om sin sunde livsstil.

Men det er ikke kun når man er ude og handle ind, at folk lægger mærke til at du har sunde vaner. Man kan tydeligt se på huden, at den er flot og ren. Man vil også begynde at dufte godt, og grunden til det er fordi at en høj protein diet og alle aminosyrerne derfra får dig til at lugte.

Der er lavet mange undersøgelser om kropslugte, og fælles for dem alle var, at deltagere, som var på en ikke-kød kost havde en betydeligt mere attraktiv og behagelig lugt, sammenlignet med deres kødspisende kollegaer. Dette skyldes mest den tid, det tager for store mængder kød at rejse gennem fordøjelseskanalen. Som et resultat når kødet at rådne, og person oplever dårlig lugt i sved, ånde og på toilet besøg.

Kasper har før været med i en Earthlete artikel, som omhandlede hvordan man kunne ramme det rigtig energi-niveau, når man skulle dyrke sport. Hvis du har lyst til at læse eller genlæse artiklen, så kan du bare klikke videre HER!

KasperB_billed2_løbre


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16891352
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3593650/

http://chemse.oxfordjournals.org/content/31/8/747.full