UNDGÅ VINTERDEPRESSION

Squat-teknik & Australian Pull Ups
februar 22, 2018
Myterne om vegansk kost er stærkt overdrevne
februar 25, 2018
Skrevet af Ingibjørg Dali på bloggen missdali.dk

Mange danskere inklusivt mig selv har en tendens til at blive vinterdeprimerede i vintermånederne, hvilket er meget almindeligt, men heldigvis er der mange ting man selv kan gøre for at mindske symptomerne eller helt undgå at blive ramt. Jeg har derfor lavet en liste med ting der hjælper mig rigtig meget for at klare mig igennem vintermånederne i håb om at det kan hjælpe andre, der ligesom mig helst vil undgå vinterdepression:

Husk din D-vitamin
I vintermånederne er solen så svag i Danmark at vi ikke kan optage nok D-vitamin igennem solen, så derfor kan det være nødvendigt at tage et tilskud hver dag. Du kan også gå efter fødevarer der indeholder D-vitamin. Som veganer er det især svampe der har et fint indhold af D-vitamin.

Bevæg dig!
Motion har en kæmpe betydning for din velvære og dit humør. Når du træner øges din serotoninproduktion og din krop udløser endorfiner, som har en stor indflydelse på dit humør. Om det så bare er en gåtur, trappen i stedet for elevatoren eller en tur i fitnesscenteret – ALT tæller. Selvom det kan virke meget uoverskueligt, så vil du få så meget mere energi efter og du vil få det bedre med dig selv. Gør det evt. med en ven/veninde, hvis det kan hjælpe på motivationen.

Spis sundt
Din kost spiller en stor rolle på din fysiske tilstand, men også dit humør og din psyke. Mangel på forskellige næringsstoffer kan gøre dig rigtig træt og hjælper ikke ligefrem på depression. Frugt og grønt øger produktionen af serotonin i hjernen, som er det stof der også findes i lykkepiller. Hold dig fra for meget forarbejdet og fed mad og undgå raffinerede fødevarer. Spis i stedet masser af frisk frugt, spis nok grøntsager, bønner, frø, nødder, fuldkornsprodukter og andre hele plantefødevarer. Spis varieret, husk B12-vitamin og omega-3 (findes bl.a. i Chiafrø, hørfrø og valnødder)

Vær social
Det kan virke uoverskueligt at være social, hvis man føler sig tom, nedtrykt og ikke kan overskue noget, men i mange tilfælde kan det virkelig hjælpe på humøret at socialisere sig. Ring evt. til en ven/veninde, tag på café, i biffen, lav en filmaften eller gå en tur sammen. For meget ensomhed er ikke ligefrem hvad man har brug for, når man føler sig vinterdeprimeret.

Rejs sydpå
Hvis du er så heldig at have muligheden for at holde ferie og tage ud at rejse, så kan det hjælpe rigtig godt på vinterdepressionen at få noget D-vitamin, opleve noget nyt og forkæle sig selv med en rejse. Så vil du komme hjem igen og have fornyet energi og vil have nemmere ved at klare resten af vintermånederne.

Forkæl dig selv
Husk at forkæle dig selv og at lytte til dit sind og krop. Selvom det er vigtigt at spise sundt, så husk også at give dig selv lov til at forkæle dig selv med kage, chokolade og andet lækkert. Tag evt. til et spaophold, få noget massage, tag på en lille shoppingtur eller andet der kan få humøret op.

Undgå alkohol
Hvis du har det dårligt og føler dig meget deprimeret, så kan det være fristende at drikke alkohol, for at lindre symptomerne, dog vil det være bedst at undgå alkohol, hvis du har det dårligt, da det altså ikke er løsningen. Arbejd hellere på dig selv og dine følelser, selvom det kan være ubehageligt, men ofte vil alkohol kun gøre det værre.

Lær at sige nej
Ryd din kalender og giv dig selv lov til at slappe af, hvis du ikke kan overskue noget. Det er helt okay, at aflyse en aftale eller udskyde noget, da jeg er sikker på folk vil acceptere og forstå det, hvis du har det skidt. Vi kender det alle sammen og at lære at sige nej, er ekstremt vigtigt.

Husk at grine
Når du griner udløser kroppen endorfiner, som er med til at lindre dine symptomer på vinterdepressionen. Se evt. en sjov film, læs en sjov bog, se en sjov serie eller lav noget du selv synes er sjovt evt. sammen med en ven/veninde.

Tænk positivt
Dine tanker har en altafgørende betydning for hvordan du har det og du kan selv gøre rigtig meget for at ændre på din tankegang. Fokuser på det positive i dit liv og vær taknemmlig. En vinterdepression er kun midlertidig og husk på at der er en ny dag i morgen og hver dag er en ny start.