Veganer, triathlet og menneske

januar 12, 2018
Nyt studie: Her er de 4 faktorer for et langt liv
august 18, 2017
Personlig træner siger nej tak til kød
januar 23, 2018
Mange har spurgt indtil mit valg om at blive veganer, hvilket jeg selvfølgelig gerne vil fortælle om. Jeg håber at mange andre vil overveje en mere plantebaseret kost, da den gevinst jeg har fået ved at spise plantebaseret har været overraskende god. Igennem de sidste mange år, i hvert fald 12-15 år har jeg især haft problemer med hovedpine og maveproblemer. Mange undersøgelser og behandlinger har vist at dette er der ingen alvorlig grund til, hvilket jeg har brugt mange år på at finde ud af. Har heldigvis haft fantastisk opbakning fra familie, venner og behandlere, især Lonni fra Kiropraktisk Klinik i Vejen skal nævnes her. Behandlingen jeg får ved min kiropraktor løsner hovedpinen og gør den “forglemmelig” og kombineret med min nye livsstil, veganer er det nu endnu bedre.

Efter at have hørt et podcast om veganisme med Casper Bilton og Martin Melcher (min coach) besluttede jeg, at det måtte jeg prøve. Har prøvet alt andet, så at ændre min kost ville ikke betyde det store. Har allerede gennem de sidste 5 år levet glutenfri og laktosefri, da det i perioder har hjulpet på mine maveproblemer og hovedpine. 22 juni 2017 blev jeg veganer og har ikke faldet i, dette har ikke været og bliver ikke en mulighed. Det her er sådan jeg vil leve, savner intet. Ja, det er sværere at spise ude og der skal forberedes, men det er en lille ting for at slippe for problemer med mave og hoved!!

Jeg må da også indrømme at det er svært i perioder, kroppen skal vænne sig til en ny kost og jeg skal huske at få spist nok og det rigtige. Det er jo ikke kun sunde ting der er veganske, desværre.

Hvad spiser jeg?

IMG_0053

Jeg spiser MEGET! Starter dagen med en skål havregryn med en masse toppings, for det meste frugt og nødder. Nogle gange bliver det en spinatsmoothie med hjemmelavet musly. Afhængig af om jeg er på arbejde, har korte eller lange træninger er der mellemmåltid formiddag og eftermiddag.

  • Mellemmåltidet kan være glutenfri knækbrød eller spuashboller med bønnepostej og grønt til.
  • Frokost er oftest rester fra dagen før eller et større mellemmåltid.
  • Aftensmaden består af masser af grønt og kulhydrater, det kan være bønner i ovnen med stegt tofu i peanutbutter. Gryderetter uden kød. Pasta med grøntsager. Mulighederne er uendelige og jeg synes det er SÅ spændende at lave mad, hvilket jeg ikke altid har haft glæde ved. Må dog indrømme at efter lange træninger er det rart med en nem løsning, derfor er store portioner gode, så der er til næste dag.

Veganer og proteiner

IMG_0009

Jeg hører mange kommentarer fra uvidende om mangel på protein, calcium og meget andet. Jeg går ikke ind i den diskussion, for ofte er den umulig, men jeg er ikke i tvivl om at jeg får hvad jeg skal have. Jeg spiser mere varieret end tidligere og med kosttilskud fra Reconpharma og MitoActive er jeg godt dækket ind. Proteiner findes i andet end kød, desværre en overraskelse for mange. Vi skal alle lære og jeg lærer en masse om mig selv og hvad den rette kost gør for mig.

Hvis der er nogen der er nysgerrige og har lyst til at vide mere og plantebaseret kost og samtidig træne meget, så er I velkommen til at skrive.


SKREVET AF KRISTIN STENGÅRD, IRONMAN
http://kristinstengaard.dk