Vil en vegansk kost ødelægge din muskelopbygning?

Bodybuilder bliver veganer! Hvorfor? “The more I learn – The more I’m understanding that plant based nutrition IS the ONLY way to go!”. Lidt efter lidt vågner fitnessindustrien op. Flere og flere begynder nemlig at spørge sig selv om alt det kød, æg og mælk overhovedet er nødvendigt for at opbygge en muskuløs fysik – OG NEJ det er det ikke! Møder du trænere, der siger det, så bed dem om at bevise det. Kan de ikke det, så find en anden træner der tænker mere på dit helbred.

Der er mange myter omkring muskler og proteiner. Men sandheden er at du er ikke nødt til at spise flere hunderede gram protein om dagen. Dette kan faktisk være rigtig farligt: http://articles.mercola.com/…/2…/09/03/too-much-protein.aspx

Det handler snarere om at opretholde en positiv nitrogen balance, og det kan man gøre nemt gennem en 100 % vegansk kost, hvis man sætter sig ind i fødevarerne:

Vegansk muskelopbygning handler om præcis det samme som hvis man spiser kød. Det handler om at:

1: få nok kalorier.

2: få nok protein- herunder være opmærksom på, at man samlet set er dækket ind af alle essentielle aminosyre.

3: overloade musklen over tid gennem vægttræning.

Disse 3 principper kan ikke diskuteres, lige meget om man spiser plantebaseret eller paleo:
https://www.muscleforlife.com/vegan-bodybuilding/

Flere og flere begynder at indse, hvor store helbredskonsekvenser det kan have at fylde og overfylde sig med de almene animalske ‘protein kilder’ og hvor stor helbredseffekt det kan have at spise plantebaseret proteiner:
http://www.massgeneral.org/about/pressrelease.aspx?id=1968

Prikken over i’et er, at veganere har lige så godt eller måske endda bedre testoteron niveauer end folk der spiser kød. At veganere ligefrem har bedre testniveauer kan f.eks. skyldes, at man ikke spiser nær så hormonforstyrrende mad. Mælkeprodukter indeholder østrogen, der ligner det som mennesket producerer. Når kroppen får for mange hormoner udefra, producerer kroppen mindre selv. Det lyder smart, men det er det ikke, fordi man har brug for menneskehormoner og ikke ko-hormoner:
https://nutritionfacts.org/…/less-cancer-in-vegan-men-desp…/

I følge ‘The American Dietic Association’ er en sund vegansk kost et ideal for alle folk i alle aldre, inklusiv spædbørn, ældre og atleter af alle typer:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19562864

Ved siden af alt dette er der meget, som tyder på, at man kan stoppe visse former for kræft i at udvikle sig ved at gå delvis uden om visse aminosyrer. Derfor er kød og især rødt kød sat i sammenhæng med mulig udvikling af kræft:
https://www.sciencedaily.com/releas…/2017/…/170419130352.htm

Konklusionen på om, hvorvidt en vegansk livsstil vil ødelægge muskelopbygning eller din performance, kommer helt an på, hvordan du griber kosten an. Er man opmærksom på de 3 punkter, som jeg beskrev længere oppe, er der ingen evidens for, at man ikke kan opbygge muskelmasse via planter.

Som veganer vil du minimere din risiko for kræft, forhøjet kolesterol, tarmkræft, sukkersyge, hjertekarsygdomme og åreforkalkning – på sammen tid kan du stadig lave GAINZ:


Skrevet af
Nick Jensen, vegansk bodybuilder

Instagram: #nick_veganmuscle101