10 vigtige råd til dig, der ønsker at skifte til en sund plantebaseret kost

Raw kålwraps med alt godt fra grøntskuffen
april 12, 2016
The Energizing Buddha Bowl
april 21, 2016
RAS_VM_roningLigesom at der er forskellige grunde til, hvorfor nogen vælger at skifte til en plantebaseret kost, er der også forskellige tilgange til, hvordan man foretager selve ”transformationen”.

Inden jeg begyndte at spise plantebaseret, havde jeg undersøgt det en del, og var langsomt begyndt at blive overbevist om de dyreetiske og miljømæssige aspekter. Eftersom jeg trænede forholdsvist meget, var jeg en smule tøvende omkring bare at kaste mig ud i det, for jeg havde bl.a. læst, at man ikke kunne få nok protein og hørt om andre myter, som forsøgte at diskreditere plantebaserede diæter. Derudover nød jeg smagen af animalske produkter, og det var en fast bestanddel af praktisk talt alle mine måltider.

Jeg besluttede derfor, at jeg ville prøve en ”30-day vegan challenge”. Som navnet antyder, går det i alt sin enkelthed ud på, at man skærer alle animalske produkter væk i en måned. Jeg gik i gang uden at vide, om jeg ville fortsætte med at spise plantebaseret, når måneden var omme, og det føltes langt mindre intimiderende, nu hvor jeg havde gjort det til et personligt eksperiment i en afgrænset periode. Jeg fik dog så mange fordele ud af at spise plantebaseret at udfordringen endte med at blive startskuddet til en permanent ændring af min kost.

Selve udfordringen gik overraskende nemt for mig. Jeg havde ikke nogle synderlige ”cravings” efter animalske produkter og jeg følte heller ikke, jeg manglede noget ernæringsmæssigt. Jeg ved fra venner og bekendte samt tråde på Facebook, at det ikke er alle, der synes det er så nemt, som jeg. Jeg vil derfor dele mine 10 personlige råd til, hvordan jeg tror, man bedst muligt klarer skiftet til en plantebaseret kost.1455394695_resolutions-221. Fjern alle animalske produkter fra dit hjem
En uge inden jeg gik i gang, skilte jeg mig af med alle de animalske produkter, jeg havde i mit køkken. Jeg spiste alt, hvad jeg havde af oksekød, kylling, mælkeprodukter og æg og gav nogle dåser makrel, tun og torskerogn væk. Hvis ikke fristelserne er i nærheden, er det nemmere at indstille sig på den kommende forandring. Så spis, det du har, inden du går i gang, eller giv det væk. Lad være med at smide det ud. Madspild er sløj stil.

Fruit_market12. Vær åben for at udforske nye ingredienser og opskrifter.
Hvis det at spise plantebaseret udelukkende bestod af den officielle danske kostpyramide minus animalske produkter, ville det nok blive en anelse kedeligt. Derfor er det vigtigt, at du er åben for at prøve nye ting. Personligt er mine kulinariske evner blevet markant forbedret. Jeg har fået øjnene op for tonsvis af nye grøntsager, krydderier og ingredienser og det er generelt blevet meget sjovere at lave mad. Derudover er kræsenhed ufedt, så vær åben, prøv en masse nyt og husk på, man kan lære at holde af størstedelen af alt mad.

3. Hav nogle nemme opskrifter klar
Som et led i forberedelsen er det en god idé at finde et par opskrifter, der kan laves på under 30 minutter. Der er et hav af videoer på Youtube samt Facebook-grupper, der har masser af nemme og hurtige opskrifter. De bliver guld værd de dage, hvor du ikke aner, hvad du skal lave.

4. Sørg for at have et godt udvalg af basis-ingredienser.
Det er vigtigt, at have et godt udvalg af basis-ingredienser, så man ikke altid er afhængig af at skulle ud og handle for at få aftensmad.

Jeg har stort set altid:
Pasta, brune ris, hvide/brune/sorte bønner, kikærter, grønne og røde linser, hørfrø, bulgur, quinoa, hvedekerner, cous cous, mel, sesamfrø, havregryn, diverse olier, dåsetomater, kokosmælk, dåsemajs, sojasovs, loppefrøskaller og nødder.

Derudover har jeg ofte frosne grøntsager, f.eks. broccoli, blomkål, spinat, grønkål, ærter, edamame bønner og haricots verte.

Og krydderier så som: salt, peber, karry, (røget) paprika, koriander, spidskommen, madras karry, hvidløgspulver, løgpulver, ingefær, oregano, basilikum, timian, persille, chili og gurkemeje.

Det er rigtig rart at have en masse madvarer med en lang holdbarhedsdato på lager. Så kan der altid bikses et eller andet lækkert sammen uden det er nødvendigt at skulle ud og handle.

5. Planlæg din dag
Studerer du, eller har du et arbejde, hvor du ikke har mulighed for at spise plantebaseret, så sørg for at have noget med dig. Jeg kan som eksempel foreslå tortillas, da jeg synes, at de er nemme at have med, og man kan nemt variere indholdet, så det ikke bliver kedeligt. En salat med enten pasta eller ris har jeg også selv tit haft med mig. Derudover er det godt at have en banan, avocado eller andre frugter med sig, når man er på farten.

Screen Shot 2016-04-13 at 19.16.426. Søg hjælp på nettet eller i veganske fællesskaber
Der er ved at være ret mange veganske grupper på Facebook, hvor man kan søge inspiration og få råd og vejledning. Stort set alle, der spiser plantebaseret, hjælper med glæde folk, der er på vej til at ændre kost til plantebaseret. Så vær ikke bange for at spørge om hjælp. Jeg er sikker på, du vil blive taget godt imod.

Derudover er der massevis af Youtube-kanaler og blogs, hvor folk lægger billeder og videoer op af deres ofte lækre mad.

7. Erstatningsprodukter
Man kan få erstatninger for rigtig mange animalske produkter. Jeg gør ikke selv så meget brug af det, men en ven har fortalt, mig det var en stor hjælp, da han skulle skifte. Så til de dage, hvor du bare vil lave noget ”letgenkendeligt” og noget, du har styr på, så kan du købe erstatningsprodukter.

8. Find spisesteder i dit nærområde
Jeg har omkring 5-6 spisesteder i mit nærområde, hvor jeg altid kan tage hen og få noget lækkert mad. Selvom jeg oftest selv laver mad, så er det rart, man altid har muligheden for at spise ude. Hvis du skal på restaurant med nogle venner, hvor du ikke har mulighed for at vælge stedet, så kan man altid ringe i forvejen og høre, om de kan tilbyde noget vegansk. Det er min erfaring, at de fleste steder har muligheden for at afvige en smule fra deres normale menu.

9. Lad være med at melde fra til arrangementer

Hvis du skulle være så uheldig, at du skal til et arrangement, hvor alt der bliver serveret er animalsk, så spis en masse hjemmefra og tag med alligevel. Du klarer nok en enkelt eftermiddag eller aften ude at spise dig mæt. Jeg hører desværre ofte, at folk har følt sig begrænset af deres kostvaner, fordi de føler, de ikke kunne være med til forskellige arrangementer. Jeg synes, det er ærgerligt og – ikke mindst – unødvendigt. Lad være med at forvente, at verden indretter sig efter dig. Se muligheder i stedet for begrænsninger.

Som en lille sidebemærkning kan det nævnes, at det meste alkohol er vegansk, så på det punkt kan du heldigvis sagtens være med.

10. Vær cool
Du vil højst sandsynligt blive mødt at kritiske og uforstående mennesker, som vil prøve at overbevise dig om, det du gør, er ekstremt, usundt eller fjollet, men ligegyldigt hvad dine bevæggrunde er for at skifte til en plantebaseret kost, så vær åben, ærlig og afslappet omkring det, når folk spørger ind til det. Vær et godt eksempel på en person, der lever sundt og lækkert på en plantebaseret kost.


Skrevet afSkærmbillede 2016-03-02 kl. 10.41.48