5 madvarer som jeg ikke kan undvære i min dagligdag

Afslutningen på min træningsrejse, og 3 tips til dig der vil i gang med et træningsprojekt
marts 15, 2016
“High Carb, Low Fat”-sportsmand smadrer myten om en høj protein-diæt
marts 30, 2016

My_5_veggiesDer findes mange forskellige madvarer; og mange forskellige måder at tilberede dem på. I løbet af en helt almindelig dag spiser jeg mange forskellige frugter, grøntsager og kulhydrater afhængig af lyst og for afvekslingens skyld – det gør maden langt mere interessant. Når man spiser varieret, får man alle de vitaminer og mineraler, som man har brug for, og vi kan vist alle skrive under på, at mad smager markant bedre, hvis man ikke får det samme at spise hver eneste dag.

Men alligevel er der 5 madvarer, som jeg ikke kan undvære, og jeg oplever heller ikke, at jeg bliver træt af disse fødevarer. Jeg tror, det er fordi, min krop har brug for disse for at fungere optimalt og yde sit bedste. Tilsammen giver det mig alt det, min krop har brug for – proteiner, vitaminer, mineraler, kulhydrater og sunde fedtstoffer.

Disse 5 madvarer ligger altid i min indkøbskurv – og bedst af alt er de alle tilgængelige, uanset hvor jeg køber ind – her er, hvorfor de også skal være fast inventar i dit køkken:


Havregryn
Masser af kulhydrat, fibre, proteiner, vitaminer, mineraler og sunde fedtstoffer. Jeg bruger havregryn for at få en god start på dagen, og spiser dem som oftest bare med plante-mælk på. Nogle gange tilsætter jeg havregryn i mine måltidssmoothies – der giver de en god mæthedsfornemmelse. Havregryn er nummer 1 på min liste over madvarer, som jeg ikke kunne leve uden. Havregryn er et godt supplement til mange ting – lige meget om det er morgenmad, aftensmad eller desserter.

Bananer
En virkelig vigtig ingrediens i mit køkken. Jeg elsker at spise dem som de er, men man kan også fryse dem ned og lave sund is ud af dem. Jeg spiser også gerne bananer inden træning, i pausen og efter endt træning. Jeg vil helst gerne have minimum en smoothie om dagen, og her er bananer en central del og basen for en god smoothie. Jo flere bananer, jo bedre – derfor er bananer på min liste. Bananer er også gode i stedet for æg – de giver sødme, fugt og god tekstur i bagværk.

Risnudler
Jeg kunne lige så godt skrive ris, men det er så almindeligt at spise. Ser man på de sundeste lande i verden, er ris noget af det, der spises mest af. Jeg kan virkelig glæde mig til en ret med risnudler, som både kan spises varme og kolde. Det fungerer med mange asiatiske retter, og jeg kan spise nudlerne mange dage om ugen. Risnudler har mere tekstur end almindelige ris, og er i min optik en god og lidt mere spændende måde at indtage det ældgamle korn på.

Avocado
Da mine brødre og jeg startede med at spise plantebaseret, kaldte vi avocado for det nye bacon. Får du en perfekt moden og grøn avocado, lover jeg dig, at du aldrig har smagt noget så godt. Avocadoen er en vigtig del af min kost, da den har et højt fedtindhold. Jeg bruger avocado og nødder til at få ekstra kalorier, så jeg kan bygge flotte muskler. Du kan faktisk bruge avocado i alle retter, men pas på du ikke lader din avocado ligge på køkkenboret for længe!

Spinat
Jeg sigter efter at spise grønne blade hver eneste dag – tit er det spinat eller frisk grønkål. De grønne vidundere er proppede med vitaminer og mineraler, og de er nemme at putte i alle mulige varme retter, smoothies og salater. Du kan købe begge dele både frosset og frisk – og selvom du køber det i frossen udgave, indeholder det stadig masser vitaminer og mineraler. Spinat er i særdeleshed god i smoothies – hvor det tilfører sundhed og flot farve uden at efterlade betydelig smag!


Skrevet afSkærmbillede 2016-02-25 kl. 14.10.17