5 tips til at spise sundere og plantebaseret i løbet af dagen

Matcha grøn te – udnyt denne grønne te til en sundere krop
February 11, 2015
Super nem, hjemmelavet, energi- proteinbar, og hvorfor de er sunde
February 26, 2015

Der findes så mange tips til at spise mere sundt. Nogle tips er sværere end andre, og kræver mere arbejde at udføre, men andre er nemme og vil hurtigt få dig i gang med at være sundere. Herunder kan du få 5 tips til hvordan du nemt og billigt kan begynde på en sundere hverdag. Så hvis du har lyst til optimere din kost, så læs endelig videre:

Kale

1. Havregryn til morgenmad. Hver morgen burde du lave dig selv en stor portion havregryn, med plantemælk (ris-mælk, soya-mælk, mandel-mælk – det kommer an på hvad du synes smager bedst). Denne morgenmad er fyldt med alt det din krop har brug for, især er den fyldt med fiber, og den vil derfor holde dig mæt indtil du skal spise frokost. Derudover indeholder det også meget protein, og kulhydrater som vil give dig energi – derfor en ideel løsning for at erstatte en morgenmad med højt fedtindhold, højt kolesterol som bacon og æg har. Hvis du ikke ligger inde med plantemælk, så kunne du lave en god gammeldags havregrød på vand. For at gøre smagsoplevelsen endnu bedre, så kan du altid tilføje forskellige friske eller tørrede frugter, sukker, sirup og forskellige krydderier som kanel. Kun din fantasi sætter grænser…

2. Pak din egen frokost. Hvis du laver din egen madpakke, så har du også selv kontrol over hvad du spiser. Når man ikke husker at lave en madpakke, som man kan spise i løbet af dagen, så har man en tildens til at blive fristet af forskellige fastfood steder.

screen-shot-2016-09-11-at-11-44-383. Smoothies! Det er en rigtig god ide at blive god til at lave smoothies, det er en lækker og nem måde at få vitaminer og mineraler på, og det vil samtidigt holde dig hydreret og fyldt med energi. Du kan smide en håndfuld spinat eller grønkål i en frugt smoothie til at skabe en grøn smoothie, der stadig smager som paradis. En rigtig god ide er, at lave en smoothie, som du kan tage med på farten, hvis du nu skulle blive småsulten.

4. Medbring altid frugt og nødder. Disse lækre og sunde snacks vil holde dig fra at snuppe en pose chips eller slik, når du på en sen eftermiddag har brug for at en snack. Der er altid plads i tasken til et par æbler, bananer, druer, mandler, pistacienødder eller cashewnødder. Bare vælge nødder, der er rå eller har været tør-ristet (ikke ristet i olie).

5. Udskift din fløde is med lækker banan is. Is er fyldt med fedt, sukker, og ofte en lang liste af forarbejdede ingredienser. Derfor når du om aftenen har lyst til noget sødt, og hvis du elsker is, så burde du prøve at lave en banan is. Det er utrolig nemt, sundt og du har kun brug for frosne bananer, nogle frosne bær, og en blander. Giv det en chance, og du vil aldrig vende tilbage til din kedelige fløde is!

“Det bliver ikke meget mere enkelt. Frosne stykker af banan tages ud af fryseren og ligger 10 minutter, så de tør lidt op. Ja, og så blender du egentlig bare, så er der is! Du kan variere i en uendelighed, tilføje lidt plantemælk, blende med frosne jordbær, eller anden frugt, eller måske tilføje kakao.” – thomaserex.wordpress.com/tag/bananis/


Skrevet afCasper