Bedre sportslige præstationer på en plantebaseret kost?

Hvorfor mælk ikke er det sundeste valg
juni 3, 2018
Livsstils- og performance-fællesskab på vej på indre Nørrebro
november 4, 2018

Mange faktorer peger mod at en plantebaseret atlet har større sandsynelighed for at præstere på et højere sportsligt niveau. En af de store forklaringer går ud på, at en plantebaseret atlet har en bedre fordøjelse – fiberindholdet i kød er præcis 0 g. og det skaber problemer.

o  o  o

Det er faktisk meget svært for kroppen at nedbryde kødet, sammenlignet med kulhydrater, hvor spaltningen allerede begynder i munden. 80% af kroppens energi bruges på fordøjelsen af indtaget mad. Derfor, hvis man spiser let fordøjelig mad, vil man have et overskud af energi, som kan bruges på restitution og være præstationsevne til træning.

Når man skærer en stor madgruppe ud, som animalske produkter, vil man automatisk kompensere med en anden energikilde. Ideelt set er dette kulhydrater. Denne ændring i energikilder vil medføre øget udholdenhed, da kulhydrater jo er let omsættelige og kroppens fortrukne energikilde. Ydermere skyldes den hurtige restitution, at en plantebaseret kost er anti-inflammatorisk. Inflammation i kroppen er essentielt, dog kun i små mængder. Kød og andre animalske produkter ligger højt på listen over inflammatoriske fødevarer, mens den anden ende af skalaen byder på basisk plantemad i form af mørkegrønne grøntsager og frugt.


Rødbede og sportspræstationer

Rødbede en betydelig effekt på kondition, da det effektiviserer kroppens iltforbrug under træning, gør behovet for ilt mindre og VO2 max forøges. Rødbede er et oplagt eksempel på hvordan en plantebaseret kost kan påvirke idrætspræstationer. Det er også kendt som naturens performative booster.

Man har videnskabeligt fundet ud af, at rødbedejuice kan have utrolig effekt på præstationer – den effektiviserer kroppens iltforbrug under træning. Atleter kunne træne på samme niveau som tidligere, men forbruge mindre ilt. De kunne træne hårdere men ikke blive lige så udmattede, og fridykkere kunne holde vejret 30 sek længere end sædvanligt. Forklaringen på dette er, at vores muskler ved aerob træning bruger respirationsprocessen for at producere energi.

Når arbejdsintensiteten øges, er ilt ikke længere tilgængeligt, hvilket gør musklerne afhængige af anaerob energiomsætning. Dette resulterer i affaldsstoffer som mælkesyre, der medfører træthed og tvinger kroppen til at nedsætte træningsintensiteten. Dette skifte kaldes den metaboliske tærskel. Her er den magiske ingrediens i rødbedejuice nitrat. I optagelsen af dette omdannes nitrat til nitrit via enzymer i vores spyt, som optages i fordøjelsessystemet. Dette nitrit flyder over i blodbanen og omdannes til nitrogenoxid, også kaldet supplementært ilt. Det er målrettet væv med lavt iltindhold.

Disse virkninger betyder, at når nitrogenoxid udspiler blodårerne og sørger for øget blodcirkulation, og leverer supplementær ilt, vil musklernes udholdenhed forlænges. Desuden formindskes behovet for at inhalere ilt, da det er tilgængeligt fra rødbedesaften, så lungernes VO2 max forøges. Samlet set gør dette at man præsterer bedre til træning, da den aerobe kapacitet forbedres. Supplering med rødbedesaft er altså bevist at kunne reducere muskeltræthed


– Beetroot boosts sports stamina via ABC science. http://www.abc.net.au/science/articles/2009/08/10/2651000.htm

– How beetroot juice can improve your performance via USA Triathlon.
https://www.teamusa.org/USA-Triathlon/News/Blogs/Fuel-Station/2016/January/12/How-Beetroot-Juice-Can-Improve-Your-Performance

– Videnskaben udråber naturens performance booster via Earthlete.
https://earthlete.dk/videnskaben-udraaber-naturens-performance-booster/


Skrevet af Sarah Emilie Paulsen // Instagram: https://www.instagram.com/daddeldronningen/
Uddrag af hendes idræts-rapport: “Menneskets forhold til naturen”