Burde man overveje ketose-tilstanden for vægttab?

Derfor burde du spise mere bladgrønt, frugt og andre kulhydrater
August 8, 2015
Plantebaserede tips til at opbygge muskelmasse
September 9, 2015
Ketose_earthlete_lodret

Portobello Low Carb Cheese Burger VS. Plantebaseret High Carb Low Fat Burger

Lige så lang tid du kan huske tilbage, har du sikkert fået at vide, at alt for meget mad er skyld i overvægt, fedme og mange sygdom. For at løse dette problem, er den mest normale tankegang er at skære ned i de kalorier man indtager i løbet af dagen. Det er præcis denne tankegange man møder, hvis man snakker med diverse ernæringseksperter og læger, om kost og sundhed. 

Men er det nu også den sundeste måde at tabe sig? For når kroppen går i ketose-tilstand forkommer der en del bivirkninger, man gerne ville være foruden.

Der er rigtig mange mennesker, som sætter deres krop i ketose tilstand, for at komme i form og smide de overflødige kilo. Måden at spise på er en høj protein og høj fedt diæt, og da man tager kulhydrater fra, som er kroppens vigtigste energi kilde, producerer din krop ketoner. Det betyder at man tvinger kroppen til at bruge fedt fra kosten og fra kroppen som energi kilde. Som sagt hedder biproduktet fra denne metabolisme “ketoner” (acetacetic syre, B-hydroxybuteric syre og acetone), men ketose-stadiet er forbundet med tab af appetit, kvalme og træthed.

Grunden til at mange oplever en hurtig succes i vægtab, når de spiser en kost høj i fedt og protein, er fordi at man sulter sig uden at kroppen føler den store appetit. 

Den samme ketose-stadie begynder naturligt når mennesker sulter eller er syge. Grunden til at kroppen overhovedet har denne funktion er, at man mærker mindre smerte, når man er ved at dø af sult. Nå man f.eks. er virkelig sulten, så skifter din krop til ketose-tilstand, så du kan gå ud og finde mad, og uden tilstanden ville sulten være alt for smertefuldt. Kalorie restriktioner og ketose er derfor kun vigtigt for overlevelse i naturen, hvis du på et tidspunkt står og har intet mad. Ved sygdom, især hos kræftpatienter, tvinger kroppen dig i ketose-tilstand. Dette for at kunne hvile dig, og så at du ikke vil fokusere på din sult.

Når man tillader sin krop at få så lidt kulhydrater som muligt, betyder det at din krop bliver tvunget til at finde energi i glykogen depoterne, hvor man har oplagret glucose. Glykogen depoterne findes i musklerne og leveren, og indeholder fra 12 til 18 timers energi. Med hver gram af glykogen, er der også lagret 2.7 gram vand, og kroppen lagrer i gennemsnittet 300 gram glykogen. Det betyder, at når man går i ketose-tilstand, vil man opleve at tabe sig 1110 gram bare på en enkelt nat.

Mange mennesker føler, at de bliver slankere og “sundere” af at være i ketose. Man bliver hurtigt slank, men  efter man er blevet slank, får mange vægt problemer igen. Man er nemlig konstant sulten og træt, og mangler kroppens primære energi kilde, kulhydrat. Det bliver en kamp om vilje styrke, og for de fleste mennesker taber de den kamp, og bliver (selvfølgelig) nød til at spise deres gamle kost igen. Det betyder at man højest sandsynligt tager de tabte kilo på igen.


Mad restriktioner skal kombineres med optimal ernæring

Spørgsmålet er så bare, om det er sandt at man skal semi-sulte sig selv for at opnå “sundhed” og en slank krop? Nylige dyreforsøg har vist, at fordelene ved kost restriktioner er primært fra reduceret indtagelse af fedt og proteiner, i stedet for at begrænse mad og kalorier. De samme principper gælder for mennesker: Mad restriktioner SKAL kombineres med optimal ernæring for at øge levetid og sundhed. Dårlige og ikke korrekte fødevarer, også selv om man kun spiser lidt, vil stadig accelererer og forårsage sygdom. Alle har været vidne til mange slanke mennesker med hjertesygdomme og kræft-diagnoser – selvom de ”kun” spiser en halv hamburger og en lille pose fedtede chips, skyllet ned med et glas mælk. Folk der er slanke vil ikke leve længere, så længe de spiser dårligt

Skærmbillede 2015-08-15 kl. 21.18.24

Der er en måde at spise på, hvorpå man ikke behøver at sulte sig, for at finde balance i kroppen. En kost lav i fedt, men høj i kulhydrater er ideal for mennesker, og det virker også langsigtet i forhold til vægttab. Da man indtager mange fibre og komplette kulhydrater, vil man føle sig mæt, uden alle mulige tomme kalorier fra fedt. Det betyder at du pludselig ikke behøver at tælle kalorier, når man spiser denne naturlige kost.
Undersøgelser viser også, at hvis man spiser 20 gram fibre om dagen, vil man mindske fedt og kolesterol i kroppen. Når man spiser en kost baseret på fedt og
proteiner, kan man næsten ikke opnå så mange fibre, da der ikke findes fibre i kød, mælk, æg eller smør. Men hvis man fokuserer på at spise sig mæt på bønner, kartofler, frugt og andre grønsager, så vil man hurtigt opnå det fiber niveau som din krop har brug for.

Man må bare sande at mennesker som spiser en vestlig kost baseret på animalske produkter, lever et liv som går hånd i hånd med sygdom. Fedt og kolesterol laver blokader i blodårer og hjertet, det betyder at man kan få blodproppe og hjertestop lettere, det samme problem er der også med olier. Derudover vil man hele tiden opleve inflammationsskader, da animalske produkter giver inflammation, og frugt og grønt formindsker inflammation. Hvis man går ind og kigger på animalsk protein, så vil man finde ud af at det forøger dine chancer for kræft og nyrer skader.

Og selvom at det kan lyde udfordrende at skifte kost, er det faktisk rigtig simpelt – du skal bare spise alle de komplette kulhydrater, korn, kartofler, pasta, bønner, frugt og grøntsager, du ønsker – alt fra linse supper til store lækre falafel ruller…


http://healthland.time.com/2012/08/29/want-to-live-longer-dont-try-caloric-restriction/
https://www.drmcdougall.com/misc/2006nl/january/aging.htm
https://www.drmcdougall.com/health/education/health-science/stars/stars-written/george-sanders-freeing-myself-of-metabolic-syndrome/
http://nutritionfacts.org/video/caloric-restriction-vs-plant-based-diets/
http://www.huffingtonpost.com/kathy-freston/the-weight-loss-hype-why_b_178873.html
http://www.veganmuscleandfitness.com/running-calorie-restriction-go-plant-based-diet-obesity-cancer-prevention-three-enter-one-leaves/
http://hpjmh.com/2012/09/04/some-not-so-good-news-for-the-calorie-restriction-folks/
https://www.drmcdougall.com/health/education/health-science/featured-articles/articles/high-protein-diets/
https://www.drmcdougall.com/health/education/health-science/featured-articles/articles/the-south-beach-diet/
https://www.drmcdougall.com/misc/2012nl/jun/paleo2.htm
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17158430
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9001684
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21422422


Skrevet af Casper