Casper Bilton om hvordan du kan begynde at nyde lange løbe ture

Michelle Mølgaard fortæller om de positive oplevelser ved en plantebaseret kost
April 3, 2015
Rens din krop med friskpresset juice
April 21, 2015

re350_nature_workout1Sidste år slog jeg min egen rekord i distance løb. På en helt almindelig lørdag, hvor vejret var dejligt, besluttede jeg mig for at tage ud for at løbe. Jo, jeg ville gerne løbe langt, så i min taske havde jeg pakket lidt vand, og 5 store dadler. Men jeg havde ikke besluttet hvor langt jeg gerne ville løbe, eller sagt på et anden måde – jeg havde ikke sat mig nogle mål. Det endte med at jeg slog min personlige rekord og løb hele 30 km.

Det var en fantastisk løbetur, i fuld sol, langs vandet ved Strandvejen, op gennem dyrehaven, hen til Lyngby motorvejen, ind mod centrum, indtil jeg ramte Store Kongensgade, hvor jeg også startede.

Efter jeg havde klappet mig selv på skulderen, kom jeg til at tænke på og stille spørgsmål ved om det egentligt nødvendigvis altid er godt at have et mål. Et mål benyttes som oftest til at se hvor langt man kan nå. Men et mål kan også forhindre hvor langt at man kunne have nået.

Et eksempel er når man tager ud for at løbe og siger til sig selv: “Idag vil jeg løbe 5 km.” Når man er ude at løbe, har man derfor hele tiden i hovedet hvor 5 km. målstregen er. Det betyder samtidigt at man allerede har bestemt for sin krop hvad den kan præstere, i stedet for at lade sin krop vise hvad den kan præstere.
1455394310_resolutions-02

Siden da har jeg som løber gennemført et marathon, en håndfold halv marathons, og forskellige halv marathon-terrænløb . Personligt har jeg, med hensyn til at løbe, fundet ud af at man skal spise en god sund kost, med vægt på grønsager og kulhydrater. Men også at man skal nyde det at løbe og have det sjovt. Derfor har jeg nogle råd til dig, som gerne vil have det sjovt med at blive en bedre løber:

1: Løbe uden et mål, men for nydelsens skyld. Nyd skoven, havet, eller byen du bor i.

2: Løb et sted hen, som du ikke kender. Tag på opdagelse, find rundt i byen uden din gps, det vil også få din adrenalin op, og du skal bruge hovedet. Mange mennesker tror at de skal slå hovedet fra, når de er ude at løbe, men det er klart, hvis du har planlagt alt hjemmefra.

3: Hør din yndlings playliste, syng lidt med, eller start din ynglings podcast og fordyb dig i deres samtale. Det ville også få tiden til at gå meget hurtigere, end at løbe i stilhed.

4: Lad tankerne køre derud af. Når man er godt igang med at løbe, og du endelig føler succes. Så skal du lytte til dine tanker – for mig opstår mine bedste ideer når jeg er ude at løbe. Hovedet kører i et ekstra gear, og inspirationen vrimler frem. Lyt til dem, og få dem ud i livet når du kommer hjem.

5: Undgå at spise fedtholdigefødevare inden en løbetur. Fedt forhindrer dit blod i at cirkulere optimalt, og når du vil have succes med løb, så skal du have optimal og hurtigt blod cirkulation. Derfor start din dag ud med en frugt smoothie, i stedet for æg, bacon og mælkeprodukter – som er meget fedtholdigt.

Lob_BlaaNike_banner3


Skrevet af

Casper