Casper Biltons tips til at skifte til en plantebaseret kost og præstere på højeste niveau

Lav din egen sund energi-drik, med de elektrolytter som kroppen har brug for
januar 29, 2015
Matcha grøn te – udnyt denne grønne te til en sundere krop
februar 11, 2015
Mad betyder meget og jeg vil gå så langt at sige, at det næsten betyder alt. Når man skal præstere på højt niveau, er der mange ting man skal have fokus på. Man skal tænke på hvordan man træner, hvilke træningstyper man benytter og man skal huske at få træningen gjort. Man skal blive ved med at tage sig sammen til at rejse sig op fra sofaen og cykle over til fitness-centeret. Det psykiske aspekt er derfor virkelig vigtigt.

3Pic_health_motionDer kommer altid op- og nedture i livet og dette kan have indflydelse på din træning og præstation. Lige siden jeg startede med at dyrke sport, har jeg oplevet, at det vigtigste er kosten. Hvad du spiser har rigtig stor indflydelse på din træning, men faktisk også din psyke. Når du giver din krop og hjerne det brændstof som den skal bruge, så vil du opleve at blive en meget mere positiv, målrettet og hårdtarbejdende person. Der er et gammelt ordsprog der hedder: ”Uden mad og drikke duer helten ikke”. Mad og drikke er jo kæmpe begreber og man bliver nødt til at overveje og lede efter den kost som man præsterer bedst på.

Jeg har altid søgt efter hvilken kost kroppen helst vil have og der kan jeg fortælle dig, at når du finder den, så ved du det. Men rejsen har været lang og jeg har været på mange forskellige kure for at finde ud af om hvad der er rigtig, og hvad der er forkert. Jeg startede ud med en almindelig dansk familie kost, som er en blanding af kød, kulhydrater og en salat. For at afprøve noget nyt, så spiste jeg mere kød, mindre kulhydrater og stadig lidt salat. Efter nogle år følte jeg ikke at det var godt nok og jeg spiste næsten ingen salat, men meget kød og meget kulhydrat. Derefter gik jeg på mælke-kur, hvor jeg hverdag skulle drikke minimum 1 liter mælk og derudover spiste jeg kød og yoghurt. Jeg måtte konstatere, at jeg var forvirret! Min hud så forfærdelig ud og min astma havde aldrig været værre.

Min søgen på verdens bedste helbred tog mig hen til en 100% plantebaseret-kost og efter bare en måned vidste jeg, at dette var det rigtige.

Man har brug for nysgerrighed og en naturlig stræben for sundhed for, at finde denne kost. Jeg vil rigtig gerne fortælle jer hvordan man gør for at blive plantebaseret, fordi så stor en mundfuld er det overhovedet ikke.
Regel nummer 1: kulhydrater er din bedste ven. Du skal tage alt animalsk ud af din kost, det er f.eks. alt kød, mælk, ost, smør, æg (og ja, fisk er også kød!), og samtidig med, at du gør det, så skal du skrue op på kulhydraterne. Brød, kartofler, pasta, linser, ris og frugter er nu dine bedste venner. Især hvis du dyrker rigtig meget sport, så vil du hurtigt mærke en vild forskel på dit energi niveau, din krop og dit humør.

Det sjove ved denne kost er, at man faktisk ikke skal fokuserer så meget på proteinerne. De er dog vigtige for, at genopbygge, ødelagte muskler og det er derfor, at jeg anbefaler at man drikker en protein-shake indenfor 30 min. efter træning. I løbet af dagen har du også brug for proteiner, men fordi at du spiser mad i løbet af dagen så får du dine proteiner. Der er nemlig masser af proteiner i en plantebaseret kost, der er faktisk proteiner i brød, ris, linser, bønner, broccoli, og spinat, bare for at nævne lidt. DU skal vænne din hjerne til at vide at der er proteiner i alle frugter og grønsager.
Man har jo brug for flere proteiner som atlet, men du har også brug for mere mad. Hvis du spiser mad, så får du proteiner og når du træner mere, så spiser du mere, og derfor får du også flere proteiner.

Hvis du har brug for en kostplan og et skub i den rigtig retning, så kan du nemt få det, ved at klikke videre i dette link -> Earthlete.dk/plantebaseret-vejledning

Nettet er fyldt med inspiration til mad, så søg gerne på livet løs. Nogle af de sider som jeg brugte til at skifte min kost, var f.eks. disse:

For at din kost-omlægning skal have succes, er mit bedste råd, at du skal læse op på det hele. Du skal vide hvorfor du gør det, fordi hvis du bare gør det for sjovt, så er sandsynligheden for at du holder op ret stor. Når jeg snakker med forskellige mennesker, som er plantebaserede, så får jeg også mange forskellige svar på hvorfor de er det. Nogle gør det for sundheden, andre gør det for miljøet og mange gør det fordi at de har medfølelse for dyr.1455396702_resolutions-05Jeg brugte rigtig meget tid på at uddanne mig til en plantebaseret-atlet, og her er de bøger, film, podcasts og hjemmesider som jeg anbefaler:

Bøger:
“The China Study” af T. Colin Campbell PhD.
“The Starch Solution” af John Mcdougall MD.
“Meat is for pussies” af John Joseph (Plantebaseret-atlet og punk-rock musiker)
“Thrive: The Vegan Nutrition Guide to Optimal Performance in Sports and Life” af Brendan Brazier, som er en plantebaseret-atlet.

Film:
“Forks over Knives” – en film som skal ses, og den er på Netflix. Den omhandler den almindelig vestlige måde at spise på, og hvordan det skader vores krop.

Podcast:
Rich Roll Podcast:
med Brendan Brazier (Pro. plante-atlet):
http://www.richroll.com/podcast/rrp-101-brendan-brazier-athlete-author-entrepreneur/

med John Joseph (Hardcore plante-punk-rocker – min ynglings podcast)
http://www.richroll.com/podcast/rrp-95-explicit-john-joseph-mishka-shubaly-the-post-punk-algonquin-round-table-peace-plants-pma/

Andre hjemmesider:
Inspirationskilden Rich Roll, om ham, hvem han er, og hvorfor han er plantebaseret:
https://www.youtube.com/watch?v=LxUmOx52Mxc

Robert Cheeke – en af verdens mest kendte veganske bodybuilder.
http://veganbodybuilding.com/?page=bio_robert

og mange andre bodybuilders:
http://veganbodybuilding.com/?page=bios_strength

Frank Medrano – Superhuman Bodyweight Workout -> Video, klik her!

Hvis du er i tvivl om noget, så er denne side helt fantastisk: http://nutritionfacts.org/ -lavet af amerikansk læge Micheal Greger. Skriv et ord i søgefældet, og han vil forklare dig i en video om de undersøgelser der findes omkring det emne.

Min ynglings læge – John Mcdougall – bekæmper demens, kræft, gigt, hjertekar-sygdomme og diabetes med en plantebaseret-kost/High-carb-low-fat kost med 80% stivelser/kulhydrater.
Under ”Hot topics”, står der alt hvad man har brug for at vide:
https://www.drmcdougall.com/health/education/health-science/hot-topics/

Han har derudover mange video’er på youtube: søg på hans navn, og der kommer alle hans foredrag og viden op. Hans overordenet video om viden og tankegangen, klik her >>

Banner_CasperBilton_jump


Skrevet afCasper