Daniel gik fra overvægtig vegetar til veltrænet veganer

Fighteren Nana Friis: Plantebaseret kost ændrede mit mentale velvære
oktober 19, 2016
Daniels egne tips til plantebaseret træning
november 1, 2016
36-årige Daniel havde længe kæmpet med stride ekstra kilo, da han blev anbefalet at se dokumentarfilmen ”Forks over Knives”. Det blev startskuddet til et liv med en kost, der kun involverede få animalske produkter. Men kiloene hang genstridigt fast, indtil han droppede osten, som han ellers ikke troede, han kunne leve uden – og desuden ændrede sin træning. I det følgende fortæller han sin historie.

14625450_10154054968888269_662009687_nJeg har altid ønsket mig at få drømmekroppen – den som man ser i medierne. Men til trods for, at jeg altid har været vild med og dyrket solosport – fra snowboarding, motocross, inline-skating, crossfit til kampsport og vægttræning – er jeg aldrig kommet mit store ønske om en pænere krop nært. Hen ad vejen har jeg nok affundet mig med, at min idealvægt måtte ligge på omkring 89 kilo – og det var måske heller ikke så slemt.

Ud af det blå fik jeg så et forslag fra min veganske ven, som førhen har dyrket bodybuilding. Han foreslog, at vi skulle afprøve et personligt træningsforløb – og uden at tøve slog jeg til. Jeg havde kæmpet med de ekstra kilo i 10 år på en vegetarisk kost, og det havde aldrig sat mig nærmere mit mål. Mon en vegansk kost kunne bringe mig tættere på min veltrænede ønskekrop?

Vegansk kost og benhård træning var vejen frem 
Jeg havde førhen prøvet 2 træningsforløb med 2 forskellige trænere, men jeg var langt fra der, hvor jeg gerne ville være. Min egen indsats var simpelthen ikke stor nok og trænerne havde ikke viden om plantebaseret kost.

Min ven og træner, Nicolai Baral Müller, havde imidlertid masser af viden på emnet – og havde selv opnået et godt resultat med plantebaseret træning. Vi aftalte, at han lavede et forløb til mig på 8 uger. Målet var et vægttab på 1kg om ugen for slutteligt at nå ned omkring 79-81 kilo. Vi ændrede min kost, og jeg var engageret, når det kom til træningen, fordi træningsprogrammets længde var overskueligt. Resultaterne skete hurtigt.

Med min tro væbner som personlig træner, var jeg ikke i tvivl om, at jeg nok skulle nå mit mål. På de otte uger tabte jeg 8kg og nåede en vægt på lige under 80kg, hvilket var helt vildt for mig. Selvom vejen ikke var let – især fordi der på et tidspunkt kommer en tid, hvor man ikke føler at man taber sig – og det er her man skal have tålmodig og stole på sin træner.

14620089_10154054971673269_1418080504_nMin kostforberedelse var nøglen til succes
Søndag var min forberedelsesdag. Her klargjorde jeg min mad så simpelt og rent som muligt – så den var let at tilberede i løbet af ugen. Det gav mig desuden store resultater at 16/8 faste – det såkaldte “intermediate fasting”. Det betyder, at man spiser alle sine måltider inden for en tidsramme af 8 timer og faster resten af døgnets timer. Jeg spiste 4 måltider fra f.eks. kl. 12 til kl. 20. Mange af måltiderne hænger stadig fast i dag, og jeg elsker dem.

Som sagt var min kost inden forløbet vegetarisk. En dag i mad kunne se ud som følger: En bagel fra Shell, en pastaret og take-away – altså i den sundere ende af junkfood. Om min transformation er gået hurtigere på grund af den veganske kost, har jeg svært ved at svare på, men jeg har tilegnet mig meget viden fra mit forløb og diverse artikler og råd, og jeg kan konkludere, at restitutionstiden er kortere – og at jeg føler mig lettere i kroppen med forøget overskud.

Efter at have prøvet de forskellige kosttilgange, er jeg nu stor fan af den veganske livsstil ”High Carb, Low Fat”. Her ligger fokus på at spise mange kulhydrater og stivelser, og holde fedtindtagelsen nede. Det betyder, at man kun får de vigtige fedtstoffer direkte fra hele frugter, nødder, grøntsager – og ikke fra olier.


Redigeret af Amalie Mauritzen & Casper Bilton