Derfor er trænings-logbogen vigtig, hvis du vil optimere din træning!

Disse 4 proteinkilder er endnu bedre end animalske
april 27, 2016
Resultatet af 3 år med udelukkende plantebaseret kost
maj 25, 2016
Træning er mange ting… Træning kan handle om at forøge sin velvære, eller om at tage en pause i hverdagen. Det kan fungere som et led i vejen mod et vægttab – eller vægtøgning – eller i ønsket om, at være stærk nok til at kunne gennemføre halvmaratonen, du så længe har tænkt på. Det er forskelligt, hvad vi ønsker at opnå gennem vores træning, men for langt de fleste, sigter træningen mod et endeligt resultat. Hvad end dit mål er, kan en træningslogbog hjælpe dig på rette vej

Photoshoot_niclasNår vi vil i bedre form, må vi udvikle os både fysisk og mentalt. Det er vigtigt, at man kan rykke sine grænser, når man vil udvikle sig. En træningslogbog kan hjælpe dig med at huske på, hvor grænsen går – og hvor den gik –
hvornår man kan presse sig selv mere, og hvornår man bør tage den med ro for at undgå en skade.
Din træningslog vil give dig overblik over din træning, så du ved, hvad du laver fra gang til gang; hvor mange kilo du flytter, eller hvor mange kilometer du løber og hvor hurtigt. Den minder dig kort sagt om værdifulde informationer omkring din udvikling/stagnation, og herved lærer du din krop bedre at kende, hvilket er essentielt. Det eneste du skal gøre er kort at beskrive, hvad du foretager dig under din træning. Over tid vil du se et mønster. Ud fra dette mønster og din krops feedback kan du foretage en kvalificeret beslutning om, hvorvidt du bør ændre din træning – og i så fald hvordan.

Nogle benytter sig af en gammel notesbog, mens andre bruger deres teleton som logbog. Du skal finde den metode, der er fungerer bedst for dig – det er ikke ens for alle. Nogle skriver alle træningssessioner ned for den kommende uge, og udfylder så i løbet af den enkelte træning, hvor mange gentagelser de har taget, eller hvor hurtigt de har løbet. Andre skriver programmet ned i løbet af træningen. Selvom det er en lille tidsinvestering, er det det hele værd.

Logbogen kan også give et boost, gåpåmod og frirum på det mentale plan. 
LogbogenDet mentale overskud kan for eksempel komme, når du tjekker din logbog under din træning og ser, at du faktisk har trænet med de samme kilo på stangen i et par uger – så kan du uden tvivl smide et par ekstra kilo på stangen. Nogle gange kan en træning føles hårdere i sindet end i kroppen, hvilket gør, at vi kan komme til at holde tilbage. Logbogen viser os, hvornår vi fysisk skulle kunne yde lidt ekstra – selv når sindet tvivler. Vores sind vil gerne fortælle os mange ting, men logbogen kan vise os, hvad vi reelt set har ydet, og herved kan vi undgå mange af de dårlige undskyldninger.

Det er vigtigt altid at lytte til den feedback vores krop og sind giver os, således at vi kan forbedre vores træning og undgå skader. Men logbogen kan hjælpe os med at tyde de signaler vi modtager bedre, da den giver et generelt overblik over vores krops tilpasning under træning.

Jeg ved, at min logbog har hjulpet mig i mange træningssituationer –  både til at yde lidt mere, men også til at forstå, hvornår jeg bør tage den med ro og lade min krop restituere i stedet for at overbelaste den.


Skrevet afSkærmbillede 2016-03-02 kl. 13.10.51