Det er nemmere at holde en slank og muskuløs kropsform

Sådan blev Neel Engholm en af Danmarks mest anerkendte plantebaserede kokke
February 7, 2017
Jeg fatter ikke at en kostvejleder overhoved kan tilbyde æg!
February 16, 2017
I denne uge sætter vi fokus på Lykke aka. The Tofu Warrior, som, ud over at være 100% plantebaseret og veganer, også styrketræner på et højt niveau. Mange tror, at en plantebaseret kost er en hindring for træning, men faktisk gavner det præstationen. Dette indlæg er skrevet af Lykke, hvor hun fortæller os om sit liv, de plantebaserede fordele som hun oplever, og hvorfor hun valgte at skifte til en plantebaseret kost. Vi giver ordet videre til Lykke:

100% plantebaseret 2017

Jeg har været veganer i 8 måneder, så det er stadig rimelig nyt for mig, men de 8 måneder udgør et helt nyt kapitel i mit liv. Jeg har trænet siden jeg var 18 år gammel, men det blev dog først mere ambitiøst i sommeren 2015, hvor en coach hjalp mig i gang med mere fokus på vægtløftning. Grunden til, at jeg træner, er fordi, at det giver mig glæde, velvære og stolthed, når jeg presser min krop og min psyke til et nyt niveau. Desuden er de optiske resultater også noget, jeg værdsætter. Når man går op i sin træning, er man altid sulten efter mere og aldrig helt færdig. Der er altid nye veje, man kan gå og nye mål man kan sætte for sig selv.

Jeg blev faktisk veganer grundet etikken omkring dyrene. Derfor er det kun et fantastisk frynsegode for mig, at det også har en positiv indvirkning omkring min træning og mit almene velvære. Min krop har fået det meget bedre af at skifte kost. Jeg har fået mere energi, det er nemmere at holde en lean (slank og muskuløs) kropsform og jeg mærker en kortere restitueringstid.


Jeg var besat af at tælle kalorier

100% plantebaseret 2017

Før mit livsstilsskifte var jeg meget besat af lav-kalorie diætplaner og af et meget usundt kropsideal. Det var en helt bestemt form for kropsideal, som jeg mente, jeg skulle opnå. Jeg skulle ”bare” tage mig sammen og følge kostplanen og træningsprogrammet endnu bedre, end jeg hidtil havde gjort. Men uanset, hvor striks, jeg prøvede at følge programmerne, virkede det ikke. Det førte endda til perioder med stramme diæter og overtræning, efterfuldt af perioder med overspisning og dårlig samvittighed som følge deraf, for igen at starte på en stram diet. Det var en ond og usund cirkel, hvor den dårlige samvittighed og følelsen af ikke at være god nok forfulgte mig konstant.

Den dårlige cirkel forfulgte mig også et stykke ind i min tilværelse som veganer, men den blev til sidst brudt, da jeg ikke kunne holde til det længere. Den plantebaserede kost havde åbnet mine øjne for nye og bedre alternativer. Jeg begyndte at løsne mere op, træne og spise, som jeg havde lyst til. I begyndelsen føltes det som om, jeg skulle lære at gå på ny, men nu kommer tingene mere naturligt. Mit mentale velvære har det bedre, min krop har det bedre, og min træning fungerer for mig, uden at det tager overhånd som tidligere. Den plantebaserede kost har i mit tilfælde åbnet dørene op for et liv i velvære med harmoni mellem krop og psyke. Jeg har stadig masser af ambitioner, men nu det mere en motivation for mig frem for en klods om benet og et mentalt pres.

Vegansk linse-kød(fri)sovs, m. couscous

Jeg har som alle andre nogle fødevarer, som jeg foretrækker og ved er gode for mig. Jeg sørger altid for at få tilstrækkelige mængder af protein gennem linser, bønner, vegansk proteinpulver og meget andet. Jeg sørger for at spise en del grøntsager for at få tilstrækkeligt med fibre og protein. Jeg stresser ikke længere over at planlægge min mad, så hvis jeg en enkelt gang ikke lige har fået gjort noget mad klar, klarer jeg mig på rugbrød og gulerødder. Det handler om at sørge for at være godt dækket ind og lytte til kroppen. Og så er harmoni omkring ens kost også en fleksibel størrelse – nogle gange spiser man lidt mere, andre gange lidt mindre og det er helt okay.

Mit råd til folk, der ønsker at gå i retning af den plantebaserede livstil, er at tage så mange skridt, de kan overskue. De skal dog også huske at holde øje med deres mål, så de bevæger sig frem i det tempo, der passer til dem.


Du kan følge Lykke på instagram ved at trykke her!

Skrevet af Lykke, og tilrettet af Casper Bilton & Kristina Loncar