Plantebaseret kost har positiv indvirkning på hård fysisk aktivitet

Dit parforhold har betydning for din præstationsevne
september 27, 2016
Spaghetti med tomat-linse-sovs
oktober 2, 2016

Klinisk diætist Maria Felding

Klinisk diætist Maria Felding

Klinisk diætist Maria Felding

Maria Felding er klinisk diætist med kandidatgrad i Klinisk Ernæring fra Københavns Universitet. Hun er forfatter til bogen ‘Den Plantebaserede Kost’. I denne artikel vil hun komme ind på de to mest omdiskuterede emner inden for motion, træning og sundhed – nemlig, proteiner og kulhydrater.

Plantebaserede sportsfolk fylder i dag stadig mere på den internationale scene, og myterne associeret hermed er ved at være et overstået kapitel.

“Man kan sagtens være fysisk aktiv og samtidig spise udelukkende plantebaseret. Naturligvis,” slår Maria Felding fast.

Hun sætter dermed punktum for en diskussion, der længe har budt på ofte uholdbare argumenter mellem de, der typisk ikke har forbundet plantebaseret kost med fysisk aktivitet, og de der kunne vidne om dets positive virkning på egen krop. Så hvad er vigtigt for dig, som er fysisk aktiv, og som ønsker at leve dyrevenligt?


Proteiner

Er du fysisk aktiv enten i fitnesscenteret eller sportsligt, er du typisk også meget opmærksom på, om du får proteiner nok. Og det er fornuftigt, for proteiner er essentielle for kroppens muskelopbygning.

Dog er det en myte – og en sejlivet en af slagsen – at du som sportsudøver ikke kan dække dit proteinbehov på en plantebaseret diæt. Maria Felding forklarer:

“Hvis man lever plantebaseret og er fysisk aktiv, bør man spise lidt mere i hverdagen end ikke så aktive personer. Det vil automatisk give ekstra protein, der for langt de fleste er tilstrækkeligt.”

Der findes, til de der ønsker det, også mange varianter af plantebaseret proteinpulver, der er helt frie for animalske fødevarer. Men det er ikke kun proteinerne, der er vigtige, hvis du er fysisk aktiv. Din energi kommer nemlig et andet sted fra.


14152262_10154586255604273_300293458_o

Plantebaseret Atlet Kasper Blomsterberg

Kulhydrater

“Energien til fysisk aktivitet kommer primært fra kulhydrater. Det er rigtig svært at opbygge muskelmasse for eksempel, hvis man ikke kan bruge sine muskler. Og det kan man ikke, hvis man ikke får nok energi,” fortæller Maria Felding og uddyber:

“At opbygge muskelmasse og generelt præstere under fysisk aktivitet handler om, at man har energi nok til at presse kroppen, og det er altså dine lagre af kulhydrater, der skal sikre, at du har det.”

Husk derfor at spise kulhydrater inden og efter fysisk aktivitet.


Søg inspiration hos de professionelle

Plantebaserede atleter hører, som vi indledningsvist skrev, ikke længere til sjældenhederne, men fylder efterhånden mere og mere på den internationale sportsarena. Det gør inspirations- og informationsmulighederne bredere og lettere tilgængelige.

Ønsker du en godt sammensat plantebaseret diæt til en fysisk aktiv hverdag, kan du derfor efterligne de dygtigste i branchen. Vær dog opmærksom på, at den rette mængde mad for dig afhænger af dit aktivitetsniveau.

Besøg Earthlete Eliten eller madblogge som Lighter for inspiration.


Skrevet af ANIMA.dk, Frederik Laurenborg

Original artikel: https://anima.dk/lev-dyrevenligt/nem-introduktion-kend-dine-nye-fødevarer/fysisk-aktiv-på-plantebaseret-kost

screen-shot-2016-09-27-at-09-47-35