Din fysiske tilstand og præstationsevne påvirkes af flere faktorer end du tror

Oliefri sennepsdressing til dine sunde salater
August 1, 2016
Heftig Hindbær Smoothie
August 3, 2016
Denne artikel bliver en forlængelse af min sidste artikel ’Vedholdenhed trumfer det ”perfekte” træningsprogram’, hvori jeg forklarede, hvorfor jeg mener, at der ikke findes et ”perfekt” træningsprogram. Med denne artikel håber jeg på at kunne give dig en rettesnor og redskaber til, at du selv kan arbejde på at forbedre din træning og øge dit generelle velvære.

Som nævnt sidst kan træningsprogrammer ikke rangeres på én skala efter effektivitet, da der er mange andre faktorer end selve programmet, der påvirker træningsresultaterne, hvilket ofte bliver glemt, når man diskuterer, hvad det bedste træningsprogram egentlig er. Flere af disse områder kan vi direkte gå ind og arbejde på, mens andre områder er svære at ændre på. Det er vigtigt at huske, at man ikke behøver være verdensmester i alle punkter – det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Dog kan fokus på forbedring af disse følgende punkter give dig mulighed for at styre dit overskud til træningen og påvirke din performance positivt.


Faktorerne vægter ikke ens for alle
Mange af områderne er forbundet indbyrdes og spiller ind på hinanden på forskellige mere eller mindre indirekte måder. Det kan virke lidt uoverskueligt at skulle forholde sig til alle disse punkter, særligt hvis du befinder dig i opstarten af din træning, men husk at du ikke behøver at være ekspert indenfor alle disse områder, før du begynder at forøge dit velvære og forbedre din træning. Du ved mere om dit eget liv, end jeg eller nogen anden gør, du skal blot bruge denne viden til at gå i den rette retning for dig. Jeg vil anbefale dig at læse listen og tænke over, hvordan de forskellige aspekter spiller ind i dit liv og din træning.

– Søvn
– Stressniveau
– Kost
– Væskeindtag
– Træningsprogram
– Træningserfaring
– Mål med din træning
– Livssituation (alder, familie, job)
– Skader
– Træningspræferencer
– Træningsform
– Helbred
– Mind-set og attitude

For mig er det meget vigtigt, at træning bliver til et positivt aspekt af mit liv og ikke skaber negativ stress og psykisk udmattelse. Træning skal kort sagt være en god cirkel, der smitter af på alle andre aspekter af vores liv ved at give os energi, selvtillid, glæde og overskud – og ikke være en ond cirkel, der dræner os, som det ofte har tendens til at blive. For at undgå at det bliver en ond cirkel, bliver vi nødt til at acceptere vores udgangspunkt samt vores begrænsninger og give os selv positiv respons for de ting, vi gør for at blive bedre. Positivitet skaber mere positivitet.

Så start med det samme med at overveje, hvilke områder du kunne starte med at fokusere på at forbedre for at kunne give dig selv et løft.


Skrevet af Skærmbillede 2016-03-02 kl. 13.10.51