Nikola Nedic fortæller om sine erfaringer med, at vælge planteprotein fremfor animalske proteiner.

Alle snakker om det, men hvad er proteiner egentligt?
august 15, 2014
Vigtige kostråd til den sunde atlet
september 21, 2014
Mange tænker eller tror, at man er en form for moderne hippie eller lignende når man fortæller dem, at man ikke spiser kød eller animalske produkter og samtidig dyrker meget motion. Man får tit spørgsmålet om hvor man får sine proteiner fra.

Screen Shot 2016-09-02 at 12.20.21Jeg blev inspireret af Casper Bilton, opfinderen, grundlæggeren og ejeren af Earthlete-brandet, til at prøve en plantebaseret kost. Med stor frygt for, at jeg ikke ville få dækket mit proteinbehov og B-12-behov, var jeg meget kritisk, og ikke mindst bange for at ændre noget så bemærkelsesværdigt som min kost, mine spisevaner og min livsstil. Spørgsmål som sikkert alle ville stille sig selv, hvis de blev nægtet adgang til kød og ande animalske produkter.

Det var først efter, at jeg blev plantebaseret at det gik op for mig, at mine valg ikke kun havde betydning for mig selv, min sundhed, præstation , men også for mange andre aspekter. Jeg begyndte så småt i processen at gå mere op i sundhed, udseende, dyreetik, miljøproblemer og bæredygtighed. Emner, jeg ellers ikke troede var relevante for mig som menneske, problemer jeg ikke troede jeg var en del af, det var som om jeg havde gået rundt med bind for øjnene hele livet, uvidende om hvad der foregår i kødindustrien, da jeg valgte at støtte kød og mælkeproduktion. Jeg havde derimod heller aldrig hørt om, at man kunne præstere bedre fysisk eller psykisk uden kød.


Lige siden at jeg er blevet plantebaseret, har jeg følt mig bedre tilpas

Screen Shot 2016-09-02 at 12.16.13Efter at jeg er gået ALL-IN på planter, har jeg fundet ud af at jeg kan præstere bedre både på det fysiske og psykiske niveau. Jeg kan løbe 10 km uden besvær i dag, hvor jeg førhen ikke kunne løbe 5 km på en animalsk diet. Jeg har aldrig døjet med seriøs overvægt, men en plantebaseret kost har hjulpet mig ned på min idealvægt. Så mange positive aspekter at ikke en gang halvdelen kunne være nok.

Jeg tror personligt, at det er de færreste der ved, at Whey-protein er et biprodukt af osteproduktionsoverskuddet; valle. Personligt har jeg ikke lyst til at indtage noget som blot minder om et affaldsprodukt fordi det ikke kan benyttes i dets oprindelige produkt. Når jeg får proteiner fra planter, er fordi at jeg har fokus på sundhed, naturlige vitaminer og mineraler.

Der er masser af måder man kan opnå sit protein behov på. Hvis man skærer kød væk fra sin kost, eller bare mindsker det i sin hverdag, så skal man ikke være nervøs for ikke at opnå sit protein behov. Alle grønsager indholder proteiner, og for at nævne nogle eksempler, har bønner, ærter, havregryn, spinat meget protein i sig. Hvad mange ikke ved så indholder ris og kartofler nok proteiner i et måltid –  men husk at det altid er bedst at spise varieret, så man får mineraler og vitaminer fra alle grønsager og frugter.

Hvis man dyrker sport, løber, går i fitness eller bare er meget aktiv i sin hverdag kan man også få dækket sin ekstra proteinbehov via planter. Der findes masser af protein supplementer, hvor i der ikke findes animalske proteiner. Dem som spiser en kost med animalske proteiner bruger også protein supplementer efter træninger.


Skrevet af Nikola Nedic, fødevarevidenskab på Københavns Universitet

Følg ham på instagram her !!