Få fedtet ud, tænk på dit helbred og spark røv

Dette er nøglen til en sund kost, som skal forbedre dine sportslige præstationer
marts 29, 2015
Michelle Mølgaard fortæller om de positive oplevelser ved en plantebaseret kost
april 3, 2015

Blod_med_fedt_klistrerNoget af det vigtigste ved at spise sundt er, at få alt det olier og animalsk fedt ud af din kost som er unødvendigt. Mange spiser utrolig meget af det, og det kan gå ud over dit helbred, og derfor går det ud over din form, dit udseende og din daglige præstation.

Der er sket en forvirring omkring at spise fedt, da der er nogle kost-typer, og diæter som fremmer fedtet. Men mange undersøgelser fortæller, at hvis du er længere tid på denne kost, så vil du begynde at tænke uklart, din fysiske præstation vil dale og din krop vil komme til at skabe sygdomme som diabetes og i værst tilfælde kræft. Få derfor fedtet ud af din kost, og begynd at se din transformation begynde, da vi alle gerne vil fungere og se bedst muligt ud.

Grunden til at man præsterer dårligere på en diæt, som tillader at spise rigtig meget fedt, er faktisk ret simpel. Når man spiser meget fedt, så kommer der fedt i dit blodkredsløb. Jo mere fedt der er i dit blod, jo langsommere kan blodet cirkulere. Når man gerne vil komme i form, og blive bedre til at løbe, så bliver dit blod nødt til at cirkulere hurtigere rundt i din krop. Den amerikanske doktor Nick Delgado har lavet testen på sig selv, i youtube-videoen ”How to get diabetic in 6 hours”. Her drikker og spiser han meget fedt og olie, og ved hjælp af blodprøver kan han se hvordan fedtet klistrer sig om blodlegemerne, hvilket betyder, at de har svært ved at passere hinanden.

For meget kolesterol i blodet kan ophobes i væggene i blodårerne (blodkar, der fører blod fra hjertet til andre dele af kroppen). Kolesterol findes kun i animalske produkter, og de fleste animalske produkter har et utrolig højt fedt indhold. Ophobningen af kolesterol kaldes “plak”, og over tid, kan plak forårsage forsnævring af arterierne. Dette kaldes aterosklerose eller “åreforkalkning”. Indsnævring af kranspulsårerne grundet plak, kan stoppe eller bremse strømmen af blod til hjertet. Hvis du gerne vil leve sundt og præstere bedre som atlet eller motionist, så er det en rigtig god ide at holde dine åre rene.

Kulhydrater og stivelser gør dig slank, med det rette fedt og protein behov
Det er en myte at stivelser, som primært er kulhydrater, omdannes eller lagres som fedt. Normalt forbrænder ens krop alle kulhydrater. Det fedt som sidder på din mave og lår er det fedt som du har spist. Ens krop har meget let ved at omdanne olie, fedt fra kød og mejeriprodukter til kropsfedt – disse produkter består primært af fedt. 

I Stivelser udgør ca. 8% af kalorierne fedt. Det er rigeligt fedt til at støtte kroppens behov for fedt. 12% af kalorierne i minimælk er fedt, 25% i kylling bryst uden skin er fedt og 35% i en bøf uden fedtkant er fedt.

Stivelser dækker 100% protein behovet, da man finder alle de essentielle aminosyrer som mennesker skal bruge i stivelser og kulhydrater. Derudover udgør protein 10-15% af kalorierne, i madvarer som ris, pasta, kartofler, søde kartofler, majs, bønner og ærtesorter. 
Ens krop har egentlige kun brug for 5-8% af næringen som protein. Hvis du træner, så har du brug for ekstra protein, men da ens appetit øges i forhold til aktivitetsniveau, så spiser man mere helt naturligt og derfor får man flere proteiner som vil bidrage til at øge muskelmassen. Man kan hverken få for lidt eller for meget protein ved at spise stivelser.

30-80% af kalorierne i kød, fisk, æg, mælk og ost udgør protein – resten er næsten udelukkende fedt. Denne type mad er aldeles syreholdig, og ved at skære ned på det, og op på grøntsager, så ville din blodkredsløb cirkulere bedre end nogensinde før.

Hos Earthlete synes vi, at du skal tage dit helbred seriøst og tage ud og sparke røv. Måden man gør det på starter med hvad du propper i kroppen, derefter, så tag dit pandebånd på, snør dine sko og tag ud i skoven til en frisk løbetur, eller op i fitness og kast rundt med nogle vægte.

Brun_ris


http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=52963

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000171.htm

https://www.dr.dk/tv/se/hvad-er-vaerst/hvad-er-vaerst-sukker-eller-fedt

https://www.youtube.com/watch?v=6N636ftTJ10
“Dr. Nick Delgado demonstrates how to become diabetic in six hours. Using fatty foods to elevate triglycerides and desensitize the body to insulin, his glucose elevates rapidly. A diabetic has a serious condition and proper nutrition plays a major role, but often people do not understand how important it is. Diabetes is just the beginning though as the high glucose and triglycerides lowers oxygen and paves the way for, cancer, and a number of inflammatory diseases. Oil is much worse for you than you think, even extra virgin olive oil. Dont eat your way into diabetes.”

https://www.drmcdougall.com/health/education/health-science/hot-topics/nutrition-topics/protein-meat-poultry/

https://www.drmcdougall.com/misc/2004nl/040100puproteinoverload.htm

https://www.drmcdougall.com/health/education/free-mcdougall-program/introduction/fat-cholesterol-primary-poisons/

http://www.vegsource.com/articles/marie_protein.htm

http://www.vegsource.com/news/2014/01/animal-proteins-turn-on-cancer-genes—-t-colin-campbell-phd-video.html

http://epirev.oxfordjournals.org/content/23/1/87.full.pdf
Chan JM, and Giovannucci EL. “Dairy products, calcium, and vitamin D and risk of prostate cancer.”