Husker du at komme udenfor og få en dosis sund solskin?

12 sjove billeder der forklarer proteinsituationen
februar 26, 2017
Udnyt din tid og husk din passion
marts 2, 2017
Når det kommer til sundhed, er der faktisk nogle helt simple rutiner, som er vigtige at have in mente. Det er meget vigtigt at spise mange grøntsager og frugter. Det er naturligvis også vigtigt at få en masse kulhydrater, men det er meget vigtigt at komme udenfor og mærke solens stråler. Det kan være lidt svært om vinteren på grund af kulde og det faktum, at solen ikke er oppe så længe, men man bliver nødt til at finde tid til at gå en tur i den friske luft, når solen er fremme.

D-vitamin er vigtigt, og der findes ikke en bedre måde at få det end ved at mærke solens stråler på sin hud. Det er sådan, vi optager D-vitamin bedst, da dette vitamin bliver dannet på hudens overflade. Der er mange grunde til, at vi gerne vil have D vitamin fra solens stråler. Den første og måske lidt humoristiske grund er, at det er helt gratis, hvorimod at piller og supplementer koster penge. Du skal aldrig være nervøs for, om du får for meget D-vitamin fra sollys, da det er noget, kroppen selv regulerer. Hvis du får for meget, producerer du mindre D-vitamin på huden, og hvis du mangler det, producerer du bare mere. Det betyder, at vi ikke behøver at stole på supplementsfirmaer, og om de putter den rette dosis i deres produkter.

Udover D-vitamin har sollys også andre egenskaber, som er langt bedre. Faktisk forbedrer sollys effekterne af grøntsagerne, som du spiser. Jo mere sollys, des sundere er dine grøntsager, når du spiser dem. Der er lavet forskellige undersøgelser, som viser, at grøntsagernes indflydelse på livsstilssygdomme bliver forbedret, hvis personen har været ude og få sollys. Dette kan sagtens være forklaringen på, hvorfor mange plantebaserede personer har få sygedage i løbet af året, og har et immunforsvar, der fungerer endnu bedre.


Men vent lidt… giver for meget sollys ikke hudkræft?

Der må da være en grund til, at man skal tage solcreme på om sommeren? Sollys er blevet sat i forbindelse med forældelse af huden og kræft. Men som vi snakkede om før, fungerer sollys utroligt godt sammen med en sund kost fra grøntsager og andre planter. Sollys og dårlig kost kan hurtigt få dig til at syne 11 år ældre, men sollys og en sund kost kan få dig til at se meget yngre ud.

Kræftrisikoen hører faktisk mest til overforbrug af solcentre. Meget lidt sol fra solcentre kan få din hud til at producere D-vitamin, men hvis du overforbruger solcentrene flere gange om ugen med målet om at få en flot tan, så er det faktisk skadeligt. Derfor frarådes regelmæssig tanning i solcentre, men der anbefales et meget lille forbrug af solcentre om vinteren til at få gang i D-vitaminsproduktionen.

Konklusionen er, at en sund kost og masser af gåture ude i solen gavner vores sundhed. Sollys gør dig i bedre humør og kan ofte hjælpe mod depression. Derfor er det meget vigtigt, at du spiser dine grøntsager og får dig noget rigtigt sollys.


Kilder:
1) http://nutritionfacts.org/video/the-best-way-to-get-vitamin-d-sun-supplements-or-salons/
2) https://www.drmcdougall.com/misc/2010nl/mar/vitd.htm


Skrevet af