Kost eller træning – hvad virker bedst på kolesteroltallet?

Scrambled tofu med svampe
september 3, 2016
Sprøde Raw Crackers
september 11, 2016
Hvor meget betyder kosten sammenlignet med motion, hvis man vil have et lavt kolesteroltal? Dette indlæg handler om Malte, som har fået målt sine kolesterolværdier tre gange: Første gang i 2008 mens han var kødspiser, anden gang i 2010 hvor han havde erstattet det røde kød med fisk, og senest i 2016 efter at være skiftet til 100% plantebaseret kost. Resultaterne gav stof til eftertanke.

11885108_542992982521287_7319789758750165863_nFrem mod den første test i 2008 havde Malte haft en typisk dansk kost, som inkluderede betydelige mængder kød og begrænset indtag af fiberholdig kost. I 2008 udskiftede han rødt kød og kylling med fisk og forsøgte tilsvarende at spise mere grønt. Denne form for kost nærmer sig en pescetarisk kost eller Middelhavskost.

I perioden 2008-2010  tog han så orlov fra sit arbejde for at supplere sin uddannelse med en 2-årig overbygning, og på dette tidspunkt øgede han så træningsmængden markant. I perioden frem mod 2008 havde han i gennemsnit trænet 1-2 gange om ugen, mens han i 2008-2010 øgede det til 5 gange om ugen. Malte trænede igennem med både kondition (høj-intensitet intervaltræning) og styrketræning. Han dyrkede både løb, svømning, klatring og roning for at opnå en masse variation i træningen

Det intense forløb havde godt nok nogle gavnlige effekter på især fedtprocenten, som i løbet af ganske få måneder faldt fra ca. 16 % til  ca. 10%. Samtidigt mærkede Malte også småforbedringer på søvnrytmen og sit generelle humør, men det var ikke på nogen måde revolutionerende i forhold til hans generelle velvære.

Det mest interessante blev derimod, hvordan forløbet påvirkede hans kolesterolniveau. Imod Maltes forventning steg den samlede kolesterol i perioden fra 3,9 til 4,3 mmol/l. Dette var drevet af en stigning i (det skadelige) LDL kolesterol fra 2,1 til 2,6 mg/dl.

“Da jeg i 2010 fik disse resultater undrede jeg mig lidt, da jeg jo havde trænet intensivt to år i træk og var i min hidtil bedste fysiske form. Jeg havde mit livs laveste fedtprocent og havde netop løbet halvmaraton på 1 time og 32 minutter. Jeg har siden da lært, hvor minimal effekt motion har på kolesterol.” – fortæller Malte.


Startede med at skifte rødt kød ud med fisk, men hjalp det? 

I perioden 2008-2010 var Malte som nævnt  holdt op med at spise rødt kød, hvilket han udskiftede med fisk. Han forventede et fald i kolesterolen (især også som resultat af hans øgede træningsmængde), men han oplevede derimod en stigning.

804608_564439243709994_2083313879_n

Tabel fra The Starch Solution, af Dr. John Mcdougall

Her er en oversigt fra McDougall’s Starch Solution, der sammenligner kolesterol i fisk med andre animalske produkter. Som det ses kan du risikere at øge dit kolesterolindtag ved at skifte fra rødt til hvidt kød. Dette er jo stik imod, hvad man nogle gange hører i medierne, men en stigning i kolesterolet var præcis hvad der skete for Malte.

Måden hvorpå kost og motion påvirker kroppen er selvfølgelig også individuel, og der er blandt andet forskel på, hvor effektivt folk lagrer og skiller sig af med kolesterol. Målinger af kolesterol er også behæftet med lidt usikkerhed, da tallene afhænger af, hvad man for nyligt har spist. Med disse forbehold for øje er tendensen ikke desto mindre tydelig.

I 2010-2013 fortsatte Malte  med at spise pescetarisk, men der sneg sig også mere og mere fedt ind i kosten. Masser af fede fisk, æg, olie og mælkeprodukter. Det var først omkring nytår 2014, at han blev 100% plantebaseret, så for ham ville det være interessant at se, hvor meget af skaden, han havde rettet op på – bare ved at skifte sin kost.

“Jeg fik svar på min nye kolesterolprøve i sommeren 2016. Første test som 100% plantebaseret. I 2010 havde jeg totalt på 4,3 og LDL på 2,6. Nu har jeg totalt på 3,5 og LDL på 1,8. Det vil sige en reduktion på 20-30%. Jeg havde da klart også forventet en forbedring, mens jeg gik og ventede på prøveresultaterne. Alt andet i den plantebaserede kost – inkl. hvordan den føles på kroppen – giver mening for mig. Hvis det ikke kunne læses på tallene, ville det jo være dybt mærkeligt. Men det kan det altså, så alt hænger bare sammen på smukkeste vis” 

Det er fascinerende, hvor præcist forskningen fra blandt andet Dr. John McDougall og Dr. Michael Greger har beskrevet de eksakte effekter på Maltes krop. Man kan nå så og så langt vha. træning, men hvis man bare har lidt problemer med kolesterolet, så er der ikke noget, der virker bedre end at skifte de animalske produkter ud med de plantebaserede. Når man har så lavt et kolesteroltal som Malte har nu, så er det ikke et hjerteanfald, man skal gå og forvente sig i nærmeste fremtid. Der er aldrig er blevet registreret et blodprop i den lægevidenskabelig litteratur hos en med så lavt et kolesteroltal.


Skrevet af Casper Bilton 
Casper

Kilder:

Original blog: https://sundtogsandt.net

The McDougall Newsletter: Exercise Does Not Lower Cholesterol.

NutritionFacts: Is it the Diet, the Exercise, or Both?

Star McDougaller: George Goff thought he ate a healthy diet until he had Triple Bypass Surgery