Michelle Mølgaard fortæller om de positive oplevelser ved en plantebaseret kost

Få fedtet ud, tænk på dit helbred og spark røv
April 2, 2015
Casper Bilton om hvordan du kan begynde at nyde lange løbe ture
April 13, 2015

2pic_michelleMit navn er Michelle Mølgaard og jeg har fået den ære at repræsentere Earthlete. Derfor vil jeg, i den kommende tid, skrive en række artikler om relevante aspekter af en plantebaseret kost samt en vegansk livsstil. Måske kender i allerede lidt til den måde, jeg har valgt at leve på igennem min instagram-profil @michellemoelgaard, hvor jeg hver dag deler alt fra næringsrige måltider til tanker om sundhed og bæredygtighed.

Jeg er 20 år gammel, minus 4 uger, og bliver student fra gymnasiet til sommer. Jeg har en travl hverdag, konstitueret af skole, arbejde og træning, der kræver rigelige mængder energi. Jeg har været veganer i lidt over et år og det er sikkert at sige, uden at overdrive, at det har ændret mit liv.

Før jeg blev veganer havde jeg ingen energi: jeg sov noget nært 12 timer i døgnet, jeg kunne ikke koncentrere mig i skolen, jeg var syg flere gange månedligt, jeg kunne ikke løbe og mit udbytte af styrketræning var minimalt, desuden var jeg afhængig af alt fra alkohol, til cigaretter, til kaffe og medicin. Det var også blandt andet nogle af grundene til at jeg valgte at blive veganer til at begynde med.

Der er mange aspekter af veganisme og den plantebaserede kost er blot en del af det, ikke desto mindre er det den del, som er i fokus i denne artikel. Selvom veganere som oftest bliver strøget over en kam, så er der mange forskellige måder at spise vegansk på, selvom de alle har udeladelsen af animalsk produkter tilfælles. (Et emne jeg vil uddybe i en kommende artikel på Earthlete.dk)

Min kost kan kategoriseres som en ”wholefood vegan diet”. Med andre ord betyder det, at min primære kost overvejende består af frugt og grøntsager, suppleret med nødder, frø, linser og bønner. Min kost er primært rå og jeg tror på, at fødevarer har det største næringsindhold førend, at det er opvarmet. Det er også en af grundende til, hvorfor jeg sjældent spiser korn, kartofler og ris, som mange veganere ellers spiser meget af. Det skal understreges at dyrevelfærd og bæredygtighed i forhold til miljøet er en ligeså stor del af det at være veganer for mig personligt.

Banner_michelle

Jeg tror desuden på at en balanceret tilgang til kost er det sundeste for psyken, som i min optik også har en stor betydning for sundhed. Det er altid vigtigt for mig at understrege, at spise en plantebaseret kost er et tilvalg og ikke et fravalg. Havde jeg lyst til at spise æg og bacon, så gjorde jeg det, men i stedet vågner jeg hver morgen med en trang til at spise frugt, så det gør jeg. Henover det sidste år har jeg vænnet min krop til at have lyst til frugt og grøntsager. Ens smagsløg tilpasser sig ens kost og efter en overraskende periode ændres ens præferencer radikalt, derfor føler jeg heller ikke at jeg benægter mig selv noget. Jeg har lært at lytte til min krop og give den hvad den har brug for, hvilket også er grunden til, at jeg hver dag spiser et sted mellem 2000-3000 kalorier.

Den seneste tid har jeg trænet op til et halvmaraton, derfor løber jeg 5 gange om ugen (45 km i gennemsnit, om ugen) og styrketræner et par gange om ugen supplerende. Det er et intensivt træningsforløb, som jeg kan takke en kulhydrat-rig plantebaseret kost for at have energi til at gennemføre. Der er utallige fordele ved at vælge en vegansk kost, og en forbedret træning er blot en af dem. Fordele som jeg selv har oplevet og fordele, som er i min største interesse at flest mulige mennesker også får muligheden for at opleve. Det er også grunden til, at jeg har interesse i at forklare mig når folk stiller spørgsmål og skrive artikler om relevante emner uden profit. Mit ønske er at inspirere folk til at priotere sundhed og opnå en forøget livskvalitet.

bananasBanner


Highpro_banner