Optimer din performance med bedre søvn

100% hardcore og plantebaseret lasagne
June 19, 2016
Get jacked with jackfruit
June 27, 2016
Træning, træning og atter træning. Uanset om du er ‘hverdagsatlet’ med børn og karriere, eller du gerne vil være top-atlet, så går du måske rundt med den overbevisning, at du er nødt til at træne så meget som muligt for at nå dine mål.

At træne er naturligvis rigtig vigtigt. Jeg er dog flere gange stødt på en uhensigtsmæssig overbevisning: Nemlig at de mest succesfulde mennesker sover maks. 4 timer om natten – eller bare sover meget, meget lidt.

Denne myte stammer muligvis fra Anders Ericssons berømte studie af violinister, som Malcom Gladwell gjorde kendt med sin 10.000 timers regel. Reglen, som du måske har hørt om, siger følgende:

”Jo før du når 10.000 timers træning, jo større chance er der for at blive en del af eliten indenfor et område.”

Anders Ericssons studie viste nemlig, at de bedste violinister øvede sig mere end de øvrige. Det er dog mindre kendt, at studiet viste, at den næst-vigtigste faktor for performance var søvn – og at de bedste violinister sov i gennemsnit 8.6 timer hver 24. time. Næsten 9 timers søvn hver nat.
1455394251_resolutions-03De mest atletiske dyr på planeten, kattedyrene, sover typisk 16 timer om dagen. Men det er ikke kun i dyreriget, at vigtigheden af en god nattesøvn er ved at vinde frem. Videnskaben viser nemlig klare sammenhænge mellem søvn og vores fysiske og mentale performance.

Blandt andet har Arianna Huffington, kvinden bag Huffington Post, netop udgivet bogen Thrive. I bogen beskriver hun, hvordan hun selv har brugt søvn som en performance-optimerende faktor.

I sportens verden har Cristiano Ronaldo og Real Madrid fået specialindrettet et sovecenter på træningsanlægget. Derved kan spillerne sove mest og bedst muligt. Cristiano sover ifølge rygterne mindst 10 timer i døgnet.

Værn om din søvn, og optimer kvaliteten af din søvn for at forbedre din performance i alle aspekter af livet – ikke mindst din atletiske performance.