Plantbased challenge! Rasmus’ vej til at blive fit og sund!

Nina Mezcua-Jensen kører mountainbike i alperne på fuld plante-energi
May 1, 2015
Ro, Mindfullness og Meditation for begyndere
May 28, 2015

Earthlete har fanget 27-årige Rasmus Vm til en snak om hans plantebaseret kost challenge, som gik ud på at få ham i fysisk god form, så han igen kunne præstere sit bedste. Dette gjorde han sammentidigt med at han dyrkede brasiliansk jiu- jitzu 2-3 gange om ugen, styrketrænede 3-4 gange om ugen i Fitness World.

Rasmus_VM_Profil_EarthDa Rasmus var 19 til 25 år, levede han af at spille online poker. Det gav ham mange oplevelser i form af rejser, højskoleophold, og meget andet. Men ligesom så mange andre som har et stillesiddende arbejde foran en computeren, endte Rasmus med tage ret mange kilo på. Da han var 19 år vejede han omkring 82 kilo, hvilket er meget normalt for en som er 189cm høj. Men bare efter 3 år, i en alder af 22, havde han formået at nå helt op på 107 kg, og det er vel at mærke uden at have tilegnet nogen nævneværdig form for muskelmasse. Rasmus havde indset at han var blevet fed, for at sige det mildt, og her uddyber Rasmus: ”Vendepunktet, eller åbenbaringen om du vil, indtraf, da jeg tre gange inden for en uge, var blevet konfronteret med min dobbelthage, og samtidig indså jeg, at min daværende yndlingsskjorte var blevet sværere at knappe og se godt ud i.”

Nu ville Rasmus gerne være fit og sund, så han begyndte på sin egen fitness og kost rejse. De første 10 kg røg ret nemt af. Det eneste, han gjorde, var at tage meget små løbeture to gange om ugen og samtidig skære ned på sit sodavandsforbrug. ”Når jeg siger små løbeture, mener jeg små løbeture. Jeg kunne ikke løbe meget længere end to kilometer, før jeg var helt forpustet.” – fotæller Rasmus.
Samtidig med at han begyndte på jiu-jitzu, ledte Rasmus efter en bedre måde at spise på, og her faldt han over LCHP(Low-carb high-protein). ”Jeg var inspireret af Paleo-kostens principper, og jeg prøvede at spise så ”rent” som muligt. Dog var jeg aldrig fanatisk og brød rigtig mange af de regler, som Paleo-folket mener, man bør overholde. ” – fortæller Rasmus, som også oplevede at tabe sig på denne kur.

Det næste som Rasmus ville prøve af, i bestræbelse efter sundhed, var 1 måned på en plantebaseret kost. Om grunden til at han valgte det, fortæller Rasmus her: ”Jeg kan godt lide at udfordre mig selv, og prøve nye ting af, og dette gælder også min kost. Jeg havde set nogle veganske atleter ( bla. Frank Medrano, powerliftere, bodybuildere osv.) på Youtube, og jeg så, at de var i stand til at blive ret stærke og veltrænede på, hvad de påstod, var en plantebaseret kost. Dette gjorde mig nysgerrig. Derudover har jeg sympati med nogle af de argumenter der bliver fremlagt af veganere, for hvorfor man ikke skal spise animalske produkter.”

Kost ændring og masser af træning
Rasmus_mad_earth1Rasmus spiste brune ris, linser, kikærter, edamame-bønner, græskarkerner, sesamfrø, hørfrø, majs, nødder, soyamælk og en masse peanut-butter. 
”Jeg studsede mig frem til, at jeg minimum spiste 20 forskellige grøntsager om ugen. De mest typiske var: Tomater, søde kartofler, rødbeder, pastinakker, knoldselleri, hvidkål, persillerod, løg, gulerødder, ærter, grønne bønner, broccoli og blomkål.” forklarer Rasmus videre. Hans ynglings retter var f.eks. krydret grøntsagerne i ovnen, med en salat til, grøntsagssupper med tofu i, eller wokretter med kokosmælk og ris.

Rasmus dyrker brasiliansk jiu- jitzu 2-3 gange om ugen i CSA, styrketræner 3-4 gange om ugen i Fitness World, og når der er tid til det, tager han også en times Cross-fit, ca. en gang om ugen. Efter en måned på en plantebaseret kost kunne Rasmus gladeligt konstatere, at han ikke havde mistet sin styrke i nogen øvelser overhovedet. ”Dette var jeg meget positivt overrasket over, da jeg havde frygtet det modsatte. De første 14 dage tabte jeg mig omkring et kg, til trods for at jeg følte, jeg rent faktisk spiste mere, end jeg gjorde, inden jeg startede. Jeg tog det dog på igen, da jeg begyndte at spise lidt ekstra peanut butter til mine bananer efter træning. Så min vægt er praktisk talt uændret, og er præcis den vægt som jeg føler er ideal for min træning og kampe” fortæller Rasmus, og uddyber videre:
”Jeg følte ikke, at jeg manglede energi på noget tidspunkt. Jeg kan huske, jeg havde nogle fede dage til jiu-jitzu-træning, hvor jeg efter en halv times sparring stadig følte, at jeg havde masser af energi. Om det er kostens skyld, eller fordi jeg er blevet bedre, og derved bruger min energi mere økonomisk, er svært at sige, men ligegyldigt hvad, så har det ikke haft nogen negativ indvirkning på min træning overhovedet at gå plantebaseret. Jeg er glad for at jeg har fundet ud af, at alt den protein-hype, der er i dag vedrørende træning, højst sandsynligt er en smule overdrevet.”

Skærmbillede 2015-05-13 kl. 20.39.56Rasmus’ råd og tips til at prøve den plantebaseret challenge
Nogle af de spørgsmål man kan få, når man prøver den plantebaseret kost, kan være.  ”Jamen, hvordan får du så nok protein?” hvortil Rasmus svarede: ”Det ser ud til, at man kan få alle de proteiner, man behøver, fra en plantebaseret kost”.

Spørgsmålet er så om Rasmus har haft svært ved at lave sin kostomlægning, men han mener ikke at det var svært: 
”Det har faktisk ikke været specielt svært. Jeg havde en ven, der prøvede det samme sidste år, og han led virkelig. Han har heller aldrig rigtig kunnet lide at lave mad og var heller ikke specielt godt forberedt, plus han gik ret halvhjertet ind i det, derfor gav han op efter 14 dage. I modsætning til min ven, der så begrænsninger overalt i sin kost, har jeg prøvet at se muligheder.”

Et godt råd til andre som gerne vil prøve at leve plantebaseret, er at de skal forberede sig. Brug minimum en uge på at sætte dig ind i, hvad det vil sige at være spise plantebaseret, og forbered en madplan for den første uge, så du ikke lige pludselig står idéforladt nede i supermarkedet og bliver fristet af alle de usunde løsninger.

Man skal huske at nyde det. I stedet for at fokusere på alt det, du ikke kan spise, så prøv at fokusere på alt det, du kan spise. Husk at eksperimentere i køkkenet, prøv alt det af, som du normalt aldrig spiser. Derudover kan man følge andre veganere, plantebaseret atleter, kokke, på Instagram, Youtube og andre hjemmesider.

Rasmus dokumenterede også sin styrke i de tre store styrketræningsøvelser (squat, bænkpres og dødløft) og sammenlignede så disse resultater med dem, han lavede, før han var plantebaseret. Man kan også tage ”før-og-efter-billed”, så man kan se, om der skete nogle visuelle forandringer.

Rasmus’ nuværende koststatus er forandret og forbedret
”Inden jeg gik i gang, troede jeg egentlig, at det første jeg ville gøre, når udfordringen sluttede, var at spise en masse kød, men det var slet ikke tilfældet. Jeg endte faktisk med at leve vegansk i fire dage mere, og derefter begyndte jeg at spise lidt æg, ost og honning. Jeg har i skrivende stund, stadig ikke spist noget kød, fjerkræ fisk osv. Det er mere end 14 dage siden udfordringen sluttede.” afslutter Rasmus.

Rasmus_VM_Earthlete_banner3