Rejsefeber? Tips til at forblive sund og plantebaseret på ferie i udlandet

Super Brombær Smoothie
juli 24, 2016
Oliefri sennepsdressing til dine sunde salater
august 1, 2016
Ofte møder jeg spørgsmålet, om det ikke er svært at leve 100% plantebaseret på ferier i udlandet – italienske restauranter er jo eksempelvis ikke ligefrem kendte for at spare på den smeltede ost eller langtidssimret animalsk protein. Jeg kan forestille mig, at det kan virke både skræmmende og måske endda afskrækkende for dig, der endnu ikke har været af sted på en længere tur udenfor de trygge rammer af dit eget køkken. Skal du pakke diverse veganske survival kits med i tasken? Er det umuligt at spise på en ’gemen’ restaurant – og skal du i stedet køre efter de grøntsags-venlige restauranter og planlægge dine dage ud fra dine måltider? Ingen kan jo blive mæt af ris-kiks og tørrede figner i en uge! Men følger du disse råd, garanterer jeg, at du bliver en professionel plantebaseret globetrotter – med kun en smule planlægning.

Lær sproget!
Det er guld værd at kunne formulere sig bare en smule på lokalsproget – du kommer langt med bare et par enkelte gloser, der forklarer din situation: (eksempler på italiensk)

  • Sono vegana/vegano – Jeg er veganer (hunkøn/hankøn)
  • Non mangio… – Jeg spiser ikke…
  • Senza – uden: uovo – æg, latte – mælk, i latticini – mejeriprodukter, burro – smør, formaggio – ost, pesce – fisk, pollo – kylling, carne – kød, miele – honning
  • Ha delle… – Har du noget…
  • Soia – soja
  • Verdure – grøntsager
  • Insalata – salat
  • Frutta – frugt
  • Secca – tørret (gælder særligt i Italien, når du bestiller spaghetti – tørret spaghetti er som oftest lavet uden æg, mens frisk pasta (frescha) er lavet med æg.)

Besøg et lokalt supermarked
Om du bor på hotel eller har adgang til eget køkken/tekøkken, kan det være en rigtig god ide at besøge det lokale supermarked. Køb ind så du har lidt af hvert af frisk frugt, grøntsager, plantemælk (hvis du kan få fat i det, mange italienere er f.eks. komælksintolerante – som de fleste – og alle supermarkeder, store som små, tilbyder mange forskellige sojamælk), brød, syltetøj, oliven, evt. et par bønner/linser på dåse. Det er rart at have lidt i baghånden, hvis nu du skulle være særligt uheldig med spisestederne en aften.

Det er også ofte en god ide at slå op, om der findes en lokal helsekost/sundhedsbutik – sågar et apotek – disse tilbyder oftest plantemælk og andre sager.

Lad være med at stresse
Prøv at lade være at stresse over, om der nu er noget, du kan spise. Du kommer langt med smil og venlighed på restauranterne. Er der ingen hovedret på menukortet, der ligner noget, der kunne blive til et måltid for dig, så fortvivl ej – oftest vil der være minimum en vegetarisk forret eller tilbehørsret, som du måske er heldig at kunne lave vegansk – ellers vil de fleste steder kunne lave en salat og servere brød for dig. Mange steder er endda villige til at lave en lille simpel ret specielt til dig. Selvom det måske ikke er det mest ideelle måltid, der bliver tryllet frem, kan du få lidt at spise – og der kan et par snacks tilbage på værelset også falde heldigt ud. Ligeledes så tillad, at maden ikke nødvendigvis er tilberedt helt på samme måde, som du selv ville gøre det. Hold sindet åbent – også hvis du spiser ude med ikke-veganere – et sted med mange kødretter er ofte også et sted, hvor du kan få kartofler, salater og grillede grøntsager som ”tilbehør” – og de kan tilsammen udgøre et perfekt plantebaseret måltid!

Tag på opdagelse i dine kondisko
Jeg skal ikke lyve for jer – hvis jeg kan slippe af sted med det, bruger jeg allerhelst min ferie på langs ved vandkanten med en god bog i skødet. Men et afbræk i ferieafslapningen er faktisk mindst lige så skønt. På med løbeskoene og ud og opleve – det gælder hvad end, du er på by-ferie eller bor på en lille bjergside, at det er fantastisk at løbe en tur og se sig omkring. Husk godt med vand før og efter, hvis det er varmt, og løb helst ikke midt på dagen!

Rejs med dit sjippetorv
Et sjippetorv vejer ingenting i kufferten – og det er en sjov og effektiv måde at få pulsen op på, når du skal gøre plads i pizzamaven til en is til dessert.


Pizzaparadis. En vegatarisk pizza senza mozzerella/formaggio. Con ekstra rucola. Her ses den bedste pizza, jeg nogensinde har fået. Med den sprødeste bund, mild tomatsovs og helt tynde skiver grøntsager, der smagte præcist, som de skulle – helt friskt, uden at være fedtet ind i olie.


Simpelt. En aften, hvor jeg var mindre heldig. En lille restaurant i en landsby havde intet, der lignede vegetarisk/vegansk mad på menuen. Alligevel var de søde at fremtrylle dette til mig. Det var simpelt, men friskt og lækkert. Jeg var glad for mine snacks hjemme på hotellet.


Veg-veg. Et helt almindeligt italiensk supermarked. Og så påstår folk, at det er svært at være veganer i Italien! Her er alt, hvad hjertet begærer af vegetabilsk mozzerella-, ricotta-, cheddar- og hytteost(!), tofu, seitan-bøffer, plantemargarine, færdigretter og fyldt ravioli. Det finder du end ikke i så stort et udvalgt herhjemme – kom nu ind i kampen DK!


Klassikeren. Enhver italiensk restaurant med respekt for sig selv kan fremstille denne ret, så englene synger. Spørger du særligt pænt, kan du næsten være sikker på, at de glædeligt laver den, selvom den ikke står på menukortet. Husk at bede om spaghetti ’secca’ – og ekstra piccanti, hvis du er til den slags. Det er generelt et godt råd uanset, hvor du rejser hen – undersøg det lokale cuisine og kend de råvarer, det er sikkert, enhver restaurant ligger inde med. Så ved du, hvad du kan bede dem om at bikse sammen.


Friskt. Gode eftermiddagssnacks efter mange timer ved poolen. Helt simpelt og kræver intet andet køkkenudstyr end et skærebræt og en lille kniv.


B4_ny

En svedig earthlete. Hej fra en varm Amalie på Snapchatten. Det er varmt at løbe i den brændende eftermiddagssol, men skønt at få svedt igennem. Jeg tog en rute på støvede grusveje op og ned ad bakke og fik set skønne udsigter, jeg ikke ville have oplevet på samme måde i bilen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Skrevet afAmalie_M