Se hvordan atleten Niclas spiser, når han har fokus på styrketræning

Calisthenics-atleten Nico Collu om mental sundhed og træning
november 19, 2015
GUIDE: Sådan får du en god fordøjelse
februar 13, 2016
Earth_nicklas_2Kosten er et nøglepunkt for at opnå succes som atlet. Kosten kan forbedre vores atletiske præstationer, vores evne til at restituere og vores generelle velvære. Plantebaserede topatleter verden over har bevist, at deres kost på ingen måde er en hindring for store atletiske præstationer, tværtimod! Der findes professionelle plantebaserede atleter inden for mange forskellige sportsgrene som f.eks.: bodybuilding, vægtløftning, triatlon, kampsport, ultraløb, arm-wrestling, basketball, amerikansk fodbold, parkour, og listen kunne fortsætte.

Denne kendsgerning var med til at overbevise mig om, at jeg ikke skulle bekymre mig om min nye kost, men jeg skulle finde ud af, hvordan jeg rent praktisk kunne leve plantebaseret. Det, jeg har fundet frem til, er, at vi blot skal spise varieret og nok – så skal vi nok komme i mål. Med varieret mener jeg, at vi dagligt skal indtage forskellige typer af frugt, grønt, bønner, linser, kulhydrater af forskellig sort, frø og nødder. Planteriget er enormt stort, og der er et utal af måder, man kan sammensætte sin kost på.

Det går i den rigtige retning for mig og mine mål. Min største udfordring er at planlægge min kost i forhold til mit nye job, da niclas_earth_2dagene er ret varierende i forhold til pauser og aktivitet. Det har været meget lærerigt at skulle tilpasse mig dette, og jeg deler til slut i denne artikel mine tips til, hvordan man kan lette hverdagen uden at gå for meget på kompromis med kosten. Til at holde styr på min fremgang, bruger jeg mest mit spejlbillede og min styrke som indikator. Min styrke er steget kontinuerligt i stort set alle øvelser siden starten af projektet. Den største nyhed er, at jeg lavede en ny personlig squatrekord, så nu er den på 4 reps x 130kg.

Det vigtigste er at få nok mad i løbet af dagen, men hvordan vi planlægger måltiderne er mindre vigtigt. Plantebaserede atleter som Chad Byers og Thomas Tadlock har vist, at vi kan nøjes med at spise 3 måltider om dagen og stadig opnå gode resultater.

”Vi har alle udfordringer i vores hverdag, men vi har muligheden for at tilpasse os, så vi kan nå vores mål. Det vigtigste er blot, at vi sørger for at lave praktiske tilpasninger, så vi kan holde os til dem.”

Det nytter ikke noget at sætte forventningerne for højt, hvis vi ikke er klar til at omlægge vores liv efter dem. Så er det bedre at lave små justeringer undervejs, som vi ved vi kan holde os til. Ethvert skridt i den rigtige retning er en sejr i sig selv, og over tid vil alle disse små skridt, vi tager, få os i mål.


Her er nogle af de tilpasninger jeg har lavet for at gøre min hverdag lettere og bedre:

  • Jeg laver en stor omgang spidskålssalat, der kan holde sig i flere dage, så har jeg altid salat til min middagsmad og aftensmad.
  • Jeg drikker smoothies hver dag, fordi det er en let måde at få nærende måltid
  • Jeg laver en stor omgang humus eller bønnespread, som kan holde sig hele ugen. Hvis du laver for meget, kan du altid fryse det ned.
  • Jeg sørger altid for at have mad i fryseren- til de dage, jeg er for stresset til at lave mad.
  • Accepter, at man nogle gange må spise noget helt simpelt for at få hverdagen til at hænge sammen.

Hvad jeg typisk spiser i løbet af en dag:

Kl.5:25. 2-3 stykker frugt og en teske kokosolie (pre-workout)
Kl.7:15.
3 bananer og 6 dadler + en protein shake (post-workout)
Kl.7:45.
En kasserolle havregrød med nødder og frugt (morgenmad)
Kl.10:45.
600 ml smoothie (snack)
Kl.14:00.
1 æble, 2 boller med bønnespread og salat (frokost)
Kl.17:00.
1 bolle med bønnespread, salat, græskarkerner og frugt (snack)
Kl.18:30.
1-1,5 liter smoothie (stor snack)
Kl.19:30.
Indisk gryderet med ris og salat til (aftensmad)


Læs Niclas’ første blog indlæg her! -> “Følg Niclas’ 3 måneders træningsrejse, hvor han vil udforske potentialet ved en plantebaseret kost // 1.DEL”

banner_niclas_2Følg Niclas på Instagram!


Skrevet af
Skærmbillede 2016-03-02 kl. 13.10.51