Svar på de 6 største myter om kost og brystkræft

Casper er plantebaseret håndboldspiller: “Når jeg løber, styrketræner og restituerer bedre, bliver jeg også en bedre atlet”
October 6, 2016
Fighteren Nana Friis: Plantebaseret kost ændrede mit mentale velvære
October 19, 2016
Soya beansOktober er “breast cancer awareness month”, og derfor er der naturligvis meget fokus på, hvad der kan øge risikoen for/beskytte mod sygdommen.
American Institute for Cancer Research afliver her 6 af de mest udbredte myter om kost og brystkræft.
(Oversat fra deres side – link nederst)

MYTE 1: “Tofu og andre soyaprodukter vil øge min risiko for brystkræft”
Forskningen: Klar og konsekvent forskning viser, at et moderat indtag af soyaprodukter ikke øger en kvindes risiko for brystkræft. Idet soyaprodukter såsom edamame og tofu indeholder phytoøstrogener, der efterligner effekterne af østrogen, har der været en frygt for, at de kunne fodre østrogen-afhængige kræftformer. For kvinder, der har haft brystkræft, viser forskningen ligeledes, at 1-2 portioner dagligt ikke øger risikoen for tilbagefald eller død.

MYTE 2: “Brystkræft er en genetisk sygdom, så det er ligegyldigt, hvad jeg gør”
Forskningen: Falsk. Forskning viser, at holder man en sund vægt, undgår alkohol og dyrker motion, så kan man forebygge omkring én ud af tre tilfælde af brystkæft. Selv for kvinder med det gen, der vides at øge risikoen – såsom BRCA1, er det ikke sikkert, at man får sygdommen. Det gør forebyggelsestiltag lige så vigtige her.

MYTE 3: “Et glas rødvin er godt for mit helbred”
Forskningen: Når det kommer til brystkræft – og adskillige andre kræftformer – er svaret nej. Forskning viser, at selv et lille regelmæssigt indtag af alkohol øger risikoen for brystkræft. Riiskoen stiger med højere indtag. Det er muligt, at alkohol har en rolle i hjertesundhed, men forskningen er stadig i gang, og den amerikanske hjerteforening fraråder, at man starter, hvis man ikke allerede drikker. For de kvinder, der drikker alkohol, anbefales max 1 drink dagligt.

MYTE 4: “Jeg ved, at motion er sundt, men det er mest for mit hjerte og min vægt”
Forskningen: Ja, motion er vigtigt for hjertet men der er stærk evidens for, at mindst 30 minutters daglig motion – alle slags – osgå reducerer risikoen for brystkræft både før og efter overgangsalder. (Det nedsætter også risikoen for tyk-og endetarms- samt livmoderkræft). Denne mængde fysisk aktivitet reducerer brystkræft uafhængigt af din vægt. Vi (AICR) anbefaler, at man undgår inaktivitet for at sænke risikoen for kræft.

MYTE 5: “Lidt overvægt har ingen betydning for min risiko for brystkræft” 
Forskningen: vores forskning har vist, at enhver mængde ekstra kropsfedt øger risikoen for brystkræft i nogen grad. Og for meget kropsfedt er en af de stærkeste faktorer forbundet med øget risiko for brystkræft efter overgangsalder. Omkring 1 ud af 5 tilfælde af brystkræft skyldes for meget kropsfedt. Udover brystkræft øger overvægt og fedme risikoen for 10 andre kræfttyper.

MYTE 6: “Sukker fremmer væksten af brystkræftceller”
Forskningen: Der er ingen direkte sammenhæng mellem sukker og kræft. Alle celler har brug for sukkerstoffer (glukose) til at leve. Men der er ingen evidens for, at sukker fodrer kræftceller hellere end andre celler. Sukker kan indirekte øge risikoen for brystkræft, da et højt sukkerindtag kan føre til overvægt. Det er altså den øgede mængde kropsfedt, der overbevisende er forbundet med brystkræft – ikke sukkeret.

 

14520441_1091576350897780_4020718504461087937_n


Oversat af Klinisk Diætist Maria Felding via. facebook 

Original artikel: http://www.aicr.org/enews/2016/10-october/enews-top-6-nutrition-and-other-myths-on-breast-cancer-prevention.html