Vedholdenhed trumfer det perfekte træningsprogram

Seriøst lækre Seitan San Choy Bau
juli 3, 2016
Bliv tanket op med Spaghetti alla Carbonara
juli 11, 2016
”5×5* programmet er det bedste program til at bygge en stærk krop..” ”Nej! Et 5-split** program er altså det bedste..” ”Nej, nej, nej, fullbody*** er det perfekte program.” Jeg ved ikke, hvor mange samtaler jeg har overhørt – og været en del af – hvor omdrejningspunktet var det bedste program. Der er altid delte meninger om dette.

På internettet findes alverdens forskellige programmer – og hvilket skal man egentlig vælge? Jeg har til tider følt, at min træning var meningsløs, fordi jeg tænkte, at mit program sikkert ikke var det ”perfekte program”, og at jeg derfor spildte min tid

Heldigvis har jeg lært, at vi roligt kan slippe tanken om at finde det perfekte program – for sådan et program findes ikke. Det vigtigste er, at man får trænet, at man presser sig selv, og at man bliver ved at gøre det. Mens man forhåbentlig også nyder sin træning.
Jeg håber at dette, og de næste blogindlæg, kan få dig til at blive mere fortrolig med din træning og få dig til at føle, at hver træning giver dig noget værdifuldt.

Træningsprogrammer kan ikke rangeres på én skala efter effektivitet, da der er mange andre faktorer end selve programmet, der påvirker træningsresultaterne – hvilket ofte bliver glemt, når man diskuterer, hvad det bedste program er. Træningserfaring, personlige mål, og generel livssituation er blot et lille udpluk af de eat-train-sleep-repeatfaktorer, som spiller ind. Alle disse faktorer betyder, at det bedste program for hver af os er meget individuelt. Læs mere om disse vigtige faktorer i mit næste indlæg.


I sidste ende handler det i virkeligheden om erfaring
Find et program du er draget imod at prøve, noget du ser frem til, fordi du synes det er spændende – det vil hjælpe til at give den mere gas under træningen og holde motivatinen høj. Jeg har prøvet mange forskellige programmer, og min erfaring er, at de alle virker. De virker alle på hver deres måde, og de har alle givet mig en personlig viden omkring, hvordan de forskellige træningsmåder kan påvirke min krop

I min optik bør træning ses på nogenlunde samme måde som livet: Nogle gange er der optur, andre gange er der nedtur, men alle faser, man går igennem, kan lære os noget unikt om os selv, vores egen krop og sind. Denne viden og bevidsthed gør os klogere på, hvad der er det rette for os, og denne viden kan kun opnås, ved at vi prøver os frem, og ser hvad der sker. Derfor er det vigtig at være vedholdende, og derfor er enhver træning værdifuld.


*
5×5 program: et program hvor der typisk fokuseres på basisøvelser som dødløft, bænkpres, squat og military press. De fleste øvelser i denne programtype udføres med 5 sæt af 5 gentagelser, deraf navnet.
**
5-split program: et program hvor man typisk træner 5 gange i ugen, men kun træner én muskelgruppe per dag. Eksempel: mandag trænes bryst, tirsdag trænes ryg, onsdag trænes ben, torsdag trænes skuldre og fredag trænes arme. Mave trænes på udvalgte dage.
***
Fullbody: et program hvor der typisk trænes 3 gange i ugen og alle muskelgrupper trænes hver gang.

Skrevet afSkærmbillede 2016-03-02 kl. 13.10.51