Vitaminer

frugt_0_0Uden vitaminer ville der ikke findes liv, og selve ordet kommer fra begrebet “vital”, som betyder liv, og amin. Behovet for de forskellige vitaminer er forskellige, og for få eller for mange kan man blive syg af, derfor handler det om at finde den rigtig balance. Hos mange almindelige mennesker er der vitamin nok i kost, men det er ikke alle som spiser lige sundt og varieret, og hvis man er meget aktiv har kroppen også brug for mere tilskud. Man skal huske på at vitamin tilskud ikke må erstatte mad eller måltider, da der er verken kalorier, proteiner, mineraler, fedt eller vand i dem.

Hvis man gerne vil tegne et billed at hvordan vitaminer fungere, kan man sige at kroppen er en motor, og vitaminerne er tændrøret der får benzinen til at virke. Der bliver nogle gange fundet nye former for vitaminer, og der findes nok mange flere som vi ikke kender til. Her på siden kan du læse om de vitaminer vi kender, og de er følgende: A-vitamin, B1-vitamin, B2-vitamin, B3-vitamin, B5-vitamin, B6-vitamin, B12-vitamin, Kobalt, Molybdenum, Forlinsyre, C-vitamin, D-vitamin, E-vitamin, K-vitamin og Q10.

A-vitamin

Hvad gør det?

Er vigtig for vækst, immunforsvaret, imod bakterielle infektioner, smagssansen, synet (producere farvestof i nethinden) dannelse af sædceller, modvirker tør hud. Derudover er den med til at kurere sygdomme som astma, kræft, gigt og hjertesygdomme.

Hvor kommer det fra?

Findes i mange grønsager og frugter, f.eks.: Søde kartofler, gulerødder, spinat, grønkål, squash.

Hvad sker der hvis man mangler det?

Nedsat modstandskraft ved infektioner, natteblindhed, og tør hud – især hos folk med dårlig kost, ældre, gravide, langvarige slankekure.

B1-vitamin

Hvad gør det?

Er også kaldt tiamin, og er vigtig for energistofskiftet, og omdannelsen af kulhydrater til glukose. Den burger også til at holde nervesystemet sund og rask.

Hvor kommer det fra?

Findes i f.eks. asparges, solsikkekerner, sesamfrø, spinat, ærter, forskellige bønner, linser hørfrø – osv.

Hvad sker der hvis man mangler det?

Nedsat appetit, koncentrations besvær, træthed, irritation, vægtab, forstoppelse og nedsat muskelkraft, samt det prikker og stikker i fingre og tæer.

B2-vitamin

Hvad gør det?

Bliver kaldt Riboflavin, og er vigtig for co-enzymnerne FAD og FMN, som indgår i enzymsystemer i kroppens celler ved energi omsætning, og er derfor vigtig for omsætningen af især protein, men også fedt og kulhydrater. Har betydning for vækst, hud, negle, hår, læber, tunge og synet. udover det er den også vigtig for B6 og B3 vitaminerne.

Hvor kommer det fra?

Findes i f.eks. Soya bønner, championer, spinat, tempeh, mandler, grønne ærter.

Hvad sker der hvis man mangler det?

Hvis man mangler dette vitamin ville man føle sig Træt, revner i mundviger/læber, betændelser, skællende fedtet hud. Det forkommer mest hos folk der drikker meget alkohol, og har en ensidig kost.

B3-vitamin

Hvad gør det?

Hjælper i omsætningen af glukose, aminosyrer og fedt, og hjælper også med at mindske kolesterol niveauet, stabilisere blodsukkeret.

Hvor kommer det fra?

Dette finder man f.eks. i championer, asparges, spelt, jordnødder, ærter, søde kartofler, guleroder, spinat, kål, broccoli, og meget mere.

Hvad sker der hvis man mangler det?

Træthed, hud infektioner, fordøjelses problemer, mangel på appetit.

B5-vitamin

Hvad gør det?

Er også kaldt pantotensyre, og er et byggesten i stoffet Coenzym A, som er nødvendigt for forbrændingen af fedt, protein, og laver kulhydrater til energi. Ingår også i produktion af binyrebarkhormon, galdesyre og kønshormoner.

Hvor kommer det fra?

Findes i svampe/championer, avocado, blomkål, korn, kartofler, seleri, agurk, asparges, grapefrugt, broccoli.

Hvad sker der hvis man mangler det?

Mangel forkommer næsten aldrig, men hvis det forkommer så føler man sig træt, har hovedpine og diarré.

B6-vitamin

Hvad gør det?

Er vigtig for hjælpeenzymerne, som deltager i omsætningen af protein (aminosyre), fedt og kernesyre (dna). Optages i tyndtarmen, og hjælper med nedbrydelsen af kulhydrater og stivelse.

Hvor kommer det fra?

Findes i f.eks. Kartofler, solsikkekerner, spinat, banan, avocado, peberfrugt, championer.

Hvad sker der hvis man mangler det?

Der kan opstå kramper, hudforandringer og blodmangel. Især hos ældre, kvinder der bruger p-piller og folk med kræft, som får kemotera. Behovet afhænger også af jo mere protein do spiser.

B12-vitamin

Hvad gør det?

Dannelse af nye blodlegemer. Den er også vigtig for omsætningen af fedt og proteiner, og vedligeholder nerver. Leveren opbygger et lager af B12, som kroppen kan tage af hvis man har behov.

Hvor kommer det fra?

Produceret af bakterier fra jorden, og findes ikke på grønsager nu omdage fordi at man vasker, og skylder dem for grundigt.

Hvad sker der hvis man mangler det?

Meget sjælden at mangle, men hvis det forkommer, mærker man irritation hos tunge, nedsat smagssans og følesans. Værst tilfælde demens.

Kobalt

Hvad gør det?

Er en del af B12-vitamin, og hjælper med en normal omsætning af folinsyre og vitamin B12.

Hvor kommer det fra?

Findes i jorden, havre, nødder, grønne blade (f.eks. spinat, broccoli)

Hvad sker der hvis man mangler det?

Der er ikke fundet mange symptomer hos mennesket, men sandsynligt vil resultere i blodmangel.

Molybdenum

Hvad gør det?

Er et grundstof, som er vigtigt i svovl- og urinsyrestofskiftet. Udover også at være en del af B12 vitaminen, siges det at den kan nedsætte risikoen for huller i tænderne.

Hvor kommer det fra?

Findes i kornprodukter, bønner, spinat, korn, ærter, og andre grønne blade.

Hvad sker der hvis man mangler det?

Man får meget af molybdenum igennem kosten, derfor meget sjældent med mangel på dette. Mangelen vil være bevisthedsforstyrrelser, og forkommer også ved stofskiftesygdom.

Forlinsyre

Hvad gør det?

Det er en b-vitamin, der bruges ved celledeling, og er nødvendig for produktion af røde blodlegemer.

Hvor kommer det fra?

Findes mest i linser, spinat, alle slags bønner, broccoli, blomkål, porre, jordbær.

Hvad sker der hvis man mangler det?

Der vil opstå Irritation, depression, megaloblastær anæmi, myelopati

C-vitamin

Hvad gør det?

Denne vitamin har stor betydning for kroppens immunforsvar, beskytter mod virus og bakterier. Nødvendig for dannelse af de 20 aminosyrer, som kroppenbruger til at opbygge proteinet kollagen, som er vigtig i sener, brusk og tandkød. Den bruges også i dannelse af hormonet noradrenalin og adrenalin, som er et stofsignal man får, når man er fysisk aktiv og skal have hjertet til at øge pulsen.

Hvor kommer det fra?

Findes i f.eks. Papaya, peberfrugt, jordbær, broccoli, ananas, appelsiner, grønkål, rosenkål, kartofler, tomater.

Hvad sker der hvis man mangler det?

Dårlig healing af sår, infektioner, forkølelser, lungeproblemer.

D-vitamin

Hvad gør det?

Fremmer optagelsen af calcium, og er derfor nødvendig for knogler og tænder. Den sikre os også den rigtig balance i immunsystemet, blodsukkerreguleringen, og er vigtig for kroppens energiniveau og humøret.

Hvor kommer det fra?

Dannes i huden ved sollys.

Hvad sker der hvis man mangler det?

Man kan få dårlige tænder, brud på knogler, træthed, humørsvingninger, og i værst tilfælde Knogleskørhed – på grund af dårlig optagelse af calcium.

E-vitamin

Hvad gør det?

Beskytter din hud og celler fra skadelige stoffer fra fedtstofskiftet. Den kan hæmme blodet i at klumpe sammen, og kan også hæmme kræftcellers udvikling.

Hvor kommer det fra?

Findes i f.eks. solsikkekerner, mandler, spinat, asparges, papaya, peberfrugt, kål, tomater, guleroder, broccoli, tranebær.

Hvad sker der hvis man mangler det?

Ved langvarige mangler vil symptomer oftes være muskeltræthed, balance- synsforstyrrelser, fejl i fedtoptagelsen.

K-vitamin

Hvad gør det?

Får blodet til at størkne, og er vigtig i dannelsen af proteiner. Den ændre en specifik aminosyre, i nogle specifikke proteiner, der gør den i stand til at binde calcium, som er vigtig for blodets størkningsprocess. Endnu en vigtig rolle har vitaminen i dannelsen af osteokalcin proteinet, der muliggør kalkaflejringen i knoglevævet.

Hvor kommer det fra?

Findes f.eks. i grønkål, spinat, rosenkål, persille, broccoli, agurk, blåbær, og mange andre grønsager og frugter.

Hvad sker der hvis man mangler det?

Øget tendens til blødning, og nemt at få blå mærker – problemer med forkalkning af blodåre.

Q10

Hvad gør det?

Er faktisk ikke en mineral eller en vitamin – men et hjælpestof som indgår i cellernes energifabrikker, og er derfor vigtig for normal energi produktion.

Hvor kommer det fra?

Findes i fuldkorn.

Hvad sker der hvis man mangler det?

Mangel kan medføre hjerteproblemer, og forhøjet højblodtryk – men også høj blodsukker, og mavesår.